STATFJORD B: I 2011 ble det klart at søk- og redningstjenesten (sar) på Statfjord trengte et nytt tilholdssted for sitt allværs søk-og redningshelikopter (awsar) av typen Super Puma EC 225.
Grunnen er at denne helikoptertypen har fem rotorblader, noe som gjorde at den ikke fikk plass i den gamle hangaren.
Løsningen ble derfor å bygge en helt ny type hangar. For det første er den bygget oppå boligkvarteret og formsydd etter formen på Statfjord B, som altså er hovedbasen for sar-tjenesten.
Les også: I dag har de åtte måneder fri i året. Det kan det bli slutt på
Kraftig hydraulikk
I tillegg kan veggene åpnes for å lage en rullebane til helikopteret. Det som gjør dette mulig er et hydraulisk anlegg som styrer de åtte dørene i hangaren.
Hvis det skjer en ulykke eller noen blir syke og må flys til land, er det bare å trykke på knappen – og vips, så slås dørene ned og former en rullebane. Man kan velge hvilken side av hangaren man åpner avhengig av hvilken vei vinden blåser.
Operasjonen tar bare noen sekunder og ligner på mange måter en scene fra en James Bond-film.
Les også: Det nye redningshelikopteret kan også bli «nordsjøbuss»
Viktig tjeneste
Det er viktigheten av helikoptertjenesten som fikk Statoil til å legge 580 millioner kroner på bordet for den nye aluminiumshangaren.
For det er Statfjord B som er selve senteret i Tampen-området i det nordlige Nordsjøen, rett ved grensen til den britiske kontinentalsokkelen. Over 4000 mennesker har sitt arbeidssted her, fordelt på Gullfaksfeltet, Snorrefeltet, Osebergfeltet og Statfjordfeltet.
Hvis noen av de som arbeider her får hjerteinfarkt eller blir skadet, er det en nødvendig å få dem på sykehus så fort som mulig.
Raskt
Fra Statfjord B når man Gullfaks-feltet på syv minutter, mens turen til Snorre-feltet er unnagjort på 20 minutter. Skjer det en hendelse, skal sar-tjenesten være på vingene i løpet av 15 minutter.
I første omgang skal de bistå oljearbeidere, men hvis det dukker opp nødsituasjoner på fiskebåter, tankbåter eller andre steder rykker de også ut.
Les også: Norge er en stormakt på autonome sjøfarkoster, men en lilleputt på fly
Godt forberedt
I fjor alene hadde tjenesten 110 oppdrag. I tillegg trener de minst to ganger i uka. Alt for å være så godt forberedt som mulig når ulykken er ute.
– Det er ikke alltid at situasjoner blir oppfattet like akutt på land som her. Vi har veldig lav terskel for å sende folk i land. Vi sender heller ti folk i land enn å ikke gjøre det, sier sar-sykepleier Rune Rosvold.
Puslespill
Selv om hangaren nå er oppe og i full drift, var det ikke like lett å bygge den. For det første skulle den bygges samtidig som plattformen var i drift.
Det er ikke like lett på en værherjet plattform som svaier når det blåser hardt. Ikke nok med det: Fordi plattformen er i drift hele døgnet måtte teamet tilpasse arbeidstidene slik at de ikke forstyrret dem som skulle hvile på dagtid.
Les også: – Ingen bryr seg om det ramler ned et par helikoptre
Fikk det til
På toppen av det hele ble den bygget på toppen av boligkvarteret, noe som ikke akkurat forenklet oppgaven.
– Det bor 250 mennesker under hangaren, så det var en utfordring å gi dem nok kvalifisert hvile. Vi fant en god avtale med forpleining etter hvert og ble enige om å begynne klokken 15 hver dag slik at de som hadde nattvakt kunne sove. Vi jobbet deretter fram til klokken 22, forteller byggeleder Arild Eliassen.
– Kompleksiteten er stor her på dette systemet. Vi la gulvet først, så veggene, så takene. Totalt brukte vi over to og et halvt år på dette, så det har vært krevende. Denne hangaren er en prototype som det aldri er bygd noe lignende til i offshoresammenheng. Det er vi stolte av, sier han.
Les også:
Ubemannet helikopter kan bli et industrieventyr