Konkurransen fra Asia og Europa tynger norske verft. Det er en kjent problemstilling at norske kontrakter går til utenlandske verft, som ofte kan skilte med billigere tilbud.
Tor Helge Eiken, VP Business Development i Bergen Group Hanøytangen, mener bransjen har en utfordring i å få fram at norske verft er konkurransedyktige, også på pris.
– Norske verft er fremdeles konkurransedyktige totalt sett. Det er en ny erkjennelse i riggmarkedet, og vi må bli mye flinkere på å få kommunisert dette ut til kundene, sier han til Teknisk Ukeblad.
– Må se på sluttsummen
Eiken var fredag på Riggkonferansen i Stavanger for å snakke om hvordan norske verft skal posisjonere seg for å kunne ta opp konkurransen med utenlandske verft. Her understreker han at de føler seg truet av at kontrakter går til utlandet.
Til Teknisk Ukeblad utdyper han at han tror en stor del av problemet handler om kommunikasjon.
– Hvorfor klarer vi ikke kommunisere konkurransekraften vår inn i bransjen? Det er viktig å skape forståelse i markedet for at det totalt sett er minst like billig å gå til norske verft som til utenlandske. Så må vi på vår side skape trygghet rundt at vi kan gjennomføre på tid og kost, sier Eiken.
Veds siden av sitter kollega Tore Fauskanger i Bergen Group og nikker.
– Utfordringen med de utenlandske verftene er at de i utgangspunktet er billigere enn oss, hvis vi ser på det kronemessige beløpet når prosjekter starter. Det vi er flinke på er å levere innenfor det som er avtalt, og jeg tror også kundene har tiltro til at vi leverer det vi har sagt vi skal levere, påpeker Fauskanger.
Han poengterer at det er sluttsummen som teller.
– I regnestykket som gjøres i forkant av et prosjekt blir det viktig å få med alle elementene, alle kostnadene i et prosjekt. Du må se på sluttsummen, ikke bare det tilbudet selskapene får fra leverandøren, sier han.
Les også: Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder
Har solgt seg ut av skipsbygging
Bergen Group har den siste tiden gjort en rekke strategiske grep, med mål om å kunne komme i en bedre konkurranseposisjon.
– Det største grepet vi har gjort er nok valget vi har tatt om å konsentrere oss om offshore- og marineprosjekt, ved å gå ut av skipsbygging, forklarer Eiken.
Bergen Group har blant annet solgt Rosenberg verft i Stavanger til Worley Parsons og selskapet har også solgt en stor andel av skipsverftgruppen Noryards, med anlegg på Fosen og i Laksevåg.
– Vi skal være ærlig på det at har hatt noen skipsprosjekt som ikke har vært lykkelige for oss. Vi har valgt å se på hva vi er best tjent med, og hva er skipsbyggingssegmentet er best tjent med, og kommer fram til at det er best å overlate det segmentet til andre, forklarer Eiken.
Nå er planen å jobbe mot fire hovedområder, og spesialisere seg mer innen disse: Rigg, skips- og motorvedlikehold, andre flytende installasjoner, som FPSO (Floating production, storage og offloading vessel), subsea services og dekommisjonering.
Les også: Disse fallgruvene bør norske aktører unngå i Asia
Riggallianse
I det første av de fire hovedområdene har Bergen Group inngått en allianse med Apply og Semco Maritime, og dannet Hanøytangen Rig Services. Sammen er den meningen at oljeserviceselskapene skal kunne gå sammen i kampen om å vinne større og mer sammensatte riggprosjekt.
– Vi skal levere komplette engineering, planlegging- og arbeidspakker fra start til mål, med robust prosjektgjennomføring. Gjennom samarbeidet har vi de ressursene som skal til for å gjennomføre prosjekt fra a til å, og tror det er et strategisk riktig grep, sier Eiken.
Men han legger ikke skjul på at han mener mange riggprosjekter er for dårlig planlagt når de starter opp. Han tror at det kan være mye å tjene på å legge til rette for en mer integrert planlegging i forkant av riggprosjekter.
– Nøkkelen til vellykkete prosjekter på tid og kost ligger i å komme i inngripen med prosjektplanleggingen så tidlig som mulig. Langt tidligere og bedre enn i dag. Det sikrer gjennomføring og suksess for alle parter, mener Eiken.
– Vi ønsker å redusere ekstraarbeid som kan dukke opp, ved hjelp av bedre planlegging. Markedet stiller større krav til kostnadseffektivivet i hele verdikjeden, og med det ressursgrunnlaget som alliansen i Hanøytangen Rig Services gir, så kan vi sikre trygghet på at vi kan gjennomføre konkurransedyktige prosjekt i henhold til plan, kost og HMS, legger Fauskanger til.
Les også: Dette er verdens største verft
Ny tørrdokk
Bergen Group har i tillegg samlet store deler av driften på Hanøytangen, et stykke utenfor Bergen.
– Samlokalisering av tjenestene våre, omorganisering og oppgradering av verftet på Hanøytangen er noe vi har brukt mye penger på, og lagt mye omsorg i, sier Eiken.
Det viktigste er kanskje oppussing og oppgradering av tørrdokken på verftet, som er Nord-Europas største. Det er også bygget nytt hovedkontor, og nye verkstedhaller er i ferd med å komme til.
– Det er en kombinasjonen av tiltak der ute, med alt fra nye pullerter til jack-up-fasiliteter, som vil løfte anlegget, påpeker han.
– Trenger flere rigger
Beslutning om å konsentrere seg mer om blant annet rigg kan være klok, i hvert fall om vi skal tro Lars Eirik Nicolaisen, riggeksperten til Rystad Energy. Også han var blant talerne på Riggkonferansen, og presenterte sin analyse av riggmarkedet.
Kort oppsummert trakk han fram at til tross for lavere investeringer og færre planlagte leteboringer framover, vil behovet for rigger øke - både internasjonalt og på norsk sokkel.
– Leteboring er i ferd med å svekke seg, til fordel for utviklingsboring. Det vi ser både i Norge og globalt er at utviklingsboring vil ta av. Det er gjort mange funn som må realiseres. I tillegg kommer annen jobb som vedlikehold og plugging, sa Nicolaisen.
På kort sikt tror han riggene som står uten kontrakter vil slite, men på lenger sikt mener han det vil være bærekraftig med 47-48 enheter på norsk sokkel. I dag er det 38 rigger i den norske flåten. Globalt mener han det trengs 100 nye rigger innen 2020.
– Mitt råd er å bygge mer kapasitet i dag, for jeg tror det trengs mer kapasitet i markedet. Ferdigstillelse i 2017 og 2018 mener jeg vil treffe veldig godt, poengterte rigganalytikeren.
Les også:
Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske
Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi