- Det har vært jevn vekst siden 2004. Nå har vi ordrer ut 2009 og litt inn i 2010. Dette er helt unikt, og noe vi aldri har hatt før. Det gjelder hele bransjen, verftene har ikke hatt slike ordrebøker før, forteller styreformann Kjersti Kleven.
Utfordring
Gode tider i offshorenæringen og vekst i Kina er noen av årsakene bak norsk skipsindustris vekst. Veksten gir imidlertid én stor utfordring: rekruttering.
- Vi har et stort maritimt miljø her, og trenger både sjøfolk, fagarbeidere og ingeniører, forteller Kleven.
Tjenesteinnvandring er noe Kleven Maritime allerede har tatt i bruk.
- Det er blant annet et alternativ til å bygge skrog i Polen eller andre lavkostland, sier styreformannen.
Ministeren på besøk
Næringsminister Dag Terje Andersen besøkte tirsdag det maritime miljøet i Ulsteinvik og Fosnavåg. Under hans besøk var mangel på arbeidskraft et hett tema, forteller Kleven.
Bransjeorganisasjonen Norsk Industri er opptatt av at det må bli enklere å få til tjenesteinnvandring. Kleven støtter dette.
- Men det må skje på en ryddig måte, understreker hun.
- Må ha kontroll over økonomien
- Hvilke andre utfordringer ser du for bransjen fremover?
- Vi har den unike posisjonen at vi nå kjenner inntektssiden. Nå må kostnadene styres. Vi må ha kontroll over kostnadsutviklingen nasjonalt, sier Kleven.
- Samtidig har vi en horisont som gir rom for utviklingsarbeid for å få en best mulig gjennomføring av ordrene og for å møte nye utfordringer i framtiden, legger hun til.
Viktig bransje
Hun er opptatt av at den nasjonale økonomien må være under kontroll.
- Dette er en viktig internasjonal bransje, og da har kronekursen stor betydning, sier hun.
Kleven Maritime har rundt 300 ansatte. I tillegg jobber 600 ansatte fra underleverandører på anleggene, slik at de to verftene Kleven Verft og Myklebust Verft totalt sysselsetter 900.