Båtbransjen sliter med oppsigelser og salgssvikt.
Ingen tør spå hvor stor nedturen kan bli, men importstatistikken fra SSB, som er en av de beste indikatorene på båtsalg i Norge, viser et kraftig fall fra sommeren.
– Vi er inne i en vanskelig periode. Markedet er avventende og folk er bekymret. Det er ikke minst hjulpet av negative medieoppslag, som uten tvil er realistiske, men det hjelper ikke med et negativt mediefokus, sier administrerende direktør i båtbransjeforeningen Nor Boat, Erlend Prytz.
År med store utfordringer
Han viser til at bransjen kommer til å ha noen år foran seg med store utfordringer.
Han mener det er viktig å ha fokus på såkalt lean production og foreta en gjennomgang av produksjonsmetodene.
– Det er mange år hvor man ikke har hatt tid til å gjøre dette. De som bruker tiden riktig, vil klare å komme styrket ut av denne nedgangstiden. Det er viktig å prøve å bli bedre, sier Prytz.
– Båt har blitt et industriprodukt, sier Ole Henrik Nissen-Lie, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Norsk Maritimt Forlag, utgiver av fagbladet Båtliv.
Finanskrise rammer båtfabrikkene
Industrialisert i Bayern
Han forteller om den tyske båtprodusenten Bavaria, midt på det bayerske bondelandet, som har tatt industrielle produksjonsmetoder i bruk for å få ned prisen på båtene. De siste årene har Lunde Båt, som importerer merket, blitt ett av landets største.
Også andre utenlandske merker truer.
– Industrialiseringen har pågått lenge i USA og i fjor var det en veldig økning i importen fra USA. Amerikanerne ser seg om etter nye markeder etter at hjemmemarkedet har falt, sier Nissen-Lie.
– Norske båtbyggere har et godt rykte, og vi var en stormakt frem til 70-tallet, men mye er tuftet på håndverkstradisjoner. Bavaria har et industrielt utgangspunkt, mens i Norge har produksjonen vært tuftet på kjærlighet til båtene, legger han til.