Messearrangøren ønsket å gjøre Industridagene, som arrangeres fra 19. til 22. september, til noe langt mer enn en tradisjonell fagmesse.
Men de får det ikke helt som de vil. Tollef Schiander, prosjektansvarlig for Industridagene 2006, beklager at initiativet ikke har slått til i denne omgang.
Trenger tid
– Vi hadde ambisjoner om å gjøre Industridagene til industriens svar på ONS og Norshipping. Men disse messene representerer mer homogene miljøer som er mye lettere å samle. Det har vist seg å være mye vanskeligere å få alle deler av norsk industri på banen. Derfor trenger vi mer tid.
Ingen interesse fra nord
Schiander forklarer at det er spesielt vanskelig å få nordnorske bedrifter med på messen.
– Det går en grense ved Trøndelag. Nord for denne grensen er det nærmest umulig å få med oss bedrifter. Det er mulig at mange mener de er for små til å være med på et slikt arrangement, og de frykter kanskje store kostnader. Men vi har rimelige løsninger for mindre bedrifter. Vi tilbyr blant annet mini-stands på en møteplasspaviljong. Her kan man kan møte kunder, leverandører og partnere uten at det koster stort.
Stort arrangement
Selv om Industridagene nå blir er et mer tradisjonelt arrangement, vil messen likevel være stor. To haller skal fylles med 300 utstillere, og det er ventet mellom 15.000 og 20.000 deltakere.
– Messen i september blir like stor som vanlig, men vi satser på å utvikle konseptet gradvis. Norges Varemesse har ambisjoner om å bygge Industridagene og Den Tekniske Messen til å bli svært betydningsfulle møteplasser for industrien.
Tema rundt klynger
Industridagene setter inn ekstra ressurser for å få med norske industriklynger i september.
– Vi skal ha klyngepaviljonger som skal være opplysende om de ulike næringsklyngene i Norge. TotAl-grup i Raufoss er allerede dypt engasjert i Industridagene 2006. Nå jobbes det hardt for å få med andre klynger, forteller Schiander. Han sier at det også vil bli satt fokus på HMS-arbeid.