ARENDAL: Kongsberggruppen og en ikke ubetydelig del av norsk industri venter spent.
Snart blir det klart om USA vil bidra til å integrere Joint Strike Missile (JSM) i kampflyet F-35.
– JSM-avtaler med USA og andre allierte vil kunne gi en omsetning på over 20 milliarder kroner. Slik vi ser det, er JSM den eneste måten vi kan sikre at F-35 blir en industrisuksess i Norge, sier Christian Hauglie-Hanssen, som er direktør for F-35-programmet i Kongsberggruppen.
I forrige uke var han på turné til flere av bedriftene som per i dag er med på JSM-prosjektet.
Les også: – F-35 er ikke bygget for flyshow
Teknologiløft
Ett besøk gikk til kjernesamarbeidspartneren Kitron i Arendal som i april i fjor inngikk en Kitron-elektronikk i NSM-missilet til både sjømålsmissilet NSM og JSM.
Kitron har i tillegg Kitron kaprer sin tredje F-35-kontrakt med produsenten Lockheed Martin og Northrop Grumman om leveranser av elektronikk til F-35. Blant annet produksjon, test og vedlikehold av bakplanet i kampflyet (IC Backplane), verdt minimum en milliard kroner.
– Uten F-35 vil vi ikke ha 500 ansatte i Arendal om 15–20 år som i dag. For oss vil JSM alene bety 50 arbeidsplasser i 10–20 år. Det samme gjelder de andre F-35-kontraktene. Like viktig er at det krevende JSM-oppdraget vil løfte oss teknologisk, noe som gir en fordel når vi kjemper om nye oppdrag, sier direktør Dag Songedal i Kitron AS.
Forsvarssektoren blir viktigere og viktigere for Kitron, og dette er produkter som aldri blir satt bort til Kina. Selskapet har i tillegg selskaper som Thales, Saab og BAE Systems på kundelista.
Integrasjonskrav
I fjor sommer inngikk Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) og Kongsberg Defence Systems en kontrakt verdt 535 millioner kroner som JSM-utvikling gir NSM-kontrakter .
Industrihåpet er at regjeringen legger inn et krav om JSM-integrasjon når den i løpet av våren fremmer forslag til Stortinget om anskaffelse av F-35.
Kongsberg tolker signalene fra USAs forsvarsminister Leon Panetta til sin norske kollega Espen Barth Eide som positive. Dessuten inngår JSM eksklusivt i US Navys alternativanalyse, AoA. Her sies det eksplisitt at missilet vil fylle en kapasitet de ikke har i dag.
JSM låner en del av den banebrytende teknologien i kryssermissilet NSM. F-35 kan bære to JSM internt og samtidig beholde stealth-egenskapene.
Les også: Ubemannet stealthbomber i lufta
100 underleverandører
– Dette er et samarbeidsprosjekt som bidrar til verdiskaping og internasjonal posisjonering for våre industripartnere over hele landet, understreker Hauglie-Hanssen.
Sagt med andre ord: JSM-prosjektet kan hjelpe mindre norske bedrifter til å smette inn døra hos forsvarsgigantene.
Som kjent er det ingen gjenkjøpsavtaler knyttet til den norske F-35-anskaffelsen. Industrien må kjempe om hver kontrakt etter best value-prinsippet.
Gitt en produksjon på 2 500 missiler, vil dette generere fem milliarder kroner nedover i systemet, beregner Kongsberg, som selv vil ha 250 personer sysselsatt med prosjektet.
Per i dag har Kongsberg 10–20 norske underleverandører på JSM. Dette vil stige til rundt 100 i flere tiår framover.
Penguin-missilet ble påbegynt på 1960-tallet og er fortsatt i produksjon.
Les også:
F-35 er ikke ferdigtestet før 2016
JSM-utvikling gir NSM-kontrakter
Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse
F-35 ikke tilpasset arktiske strøk
Sjokkerte amerikanerne med F-35-bok
Intelligente granater er siste skudd fra Nammo