De populære elektriske sparkesyklene sidestilles med sykkel i regelverket. Det betyr at de defineres som elektriske kjøretøy, og at motorens toppfart ikke kan overstige 20 kilometer i timen.
Fartssperren må være satt av produsenten, og er sperren fjernet slik at sparkesykkelen får en høyere toppfart, vil den ifølge regelverket bli definert som motorvogn.
Mye ulovlig på markedet
– Vi får stadig henvendelser fra folk som enten skal kjøpe eller har kjøpt. Mange er ikke klar over regelverket og kjøper en ulovlig sparkesykkel, forteller Hulda Tronstad, seniorrådgiver i elektrisk mobilitet i Norsk elbilforening.
Hun mener årsaken er manglende kjennskap til det nye regelverket.
– Vi ser at mange som selger disse, faktiske ikke opplyser om bruksområdene, eller at det står med svært liten skrift, sier Hulda Tronstad.
I tillegg til fart, stilles det også krav til lydsignal, bremsing, merking, lys og reflekser. Det er ikke påbudt å bruke sykkelhjem, men Statens vegvesen oppfordrer generelt alle syklister til å bruke dette.
Regjeringen skroter forslag om ny bilavgift
Dette er reglene for elektriske sparkesykler i Norge
- Elektriske sparkesykler må ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnås høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft.
- Kjøretøyet kan maksimalt veie 70 kg, ikke være bredere enn 85 cm og ikke lenger enn 120 cm.
- Elektriske sparkesykler er klassifisert som sykler, dermed gjelder de samme reglene for ferdsel.
- Kjørende som krysser gangvei eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.
- Sykling på gangvei, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående.
- I gågate eller på gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart.
- Sykkelen kan stanses eller parkeres på sykkelvei, gangvei, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
- Det er ikke lov å bruke elektriske sparkesykler i utmark. Der regnes den nemlig som motorvogn.
- Det er ingen aldersgrense på de elektriske sparkesyklene, og det er ikke påbud om hjelm, på lik linje med sykkel.
Dødsulykken i Sandvika: Mener to hypoteser skiller seg ut