ELEKTRISK

Ingen aldersgrense og ikke påbud om hjelm: Dette er reglene for elektriske sparkesykler

Se opp for ulovlige sparkesykler på markedet.

Elsparkesyklene er overalt i Oslo sentrum.
Elsparkesyklene er overalt i Oslo sentrum. Foto: NTB Scanpix
14. juli 2019 - 09:26

De populære elektriske sparkesyklene sidestilles med sykkel i regelverket. Det betyr at de defineres som elektriske kjøretøy, og at motorens toppfart ikke kan overstige 20 kilometer i timen.

Fartssperren må være satt av produsenten, og er sperren fjernet slik at sparkesykkelen får en høyere toppfart, vil den ifølge regelverket bli definert som motorvogn.

Mye ulovlig på markedet

– Vi får stadig henvendelser fra folk som enten skal kjøpe eller har kjøpt. Mange er ikke klar over regelverket og kjøper en ulovlig sparkesykkel, forteller Hulda Tronstad, seniorrådgiver i elektrisk mobilitet i Norsk elbilforening.

Hun mener årsaken er manglende kjennskap til det nye regelverket.

– Vi ser at mange som selger disse, faktiske ikke opplyser om bruksområdene, eller at det står med svært liten skrift, sier Hulda Tronstad.

I tillegg til fart, stilles det også krav til lydsignal, bremsing, merking, lys og reflekser. Det er ikke påbudt å bruke sykkelhjem, men Statens vegvesen oppfordrer generelt alle syklister til å bruke dette.

Med veiprising kunne man ha innført forskjellige avgifter ut ifra rushtid og hvor i landet man kjører. Men forslaget er nå skrotet av regjeringen.
Les også

Regjeringen skroter forslag om ny bilavgift

Dette er reglene for elektriske sparkesykler i Norge

  • Elektriske sparkesykler må ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnås høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft.
  • Kjøretøyet kan maksimalt veie 70 kg, ikke være bredere enn 85 cm og ikke lenger enn 120 cm.
  • Elektriske sparkesykler er klassifisert som sykler, dermed gjelder de samme reglene for ferdsel.
  • Kjørende som krysser gangvei eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.
  • Sykling på gangvei, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående.
  • I gågate eller på gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart.
  • Sykkelen kan stanses eller parkeres på sykkelvei, gangvei, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
  • Det er ikke lov å bruke elektriske sparkesykler i utmark. Der regnes den nemlig som motorvogn.
  •  Det er ingen aldersgrense på de elektriske sparkesyklene, og det er ikke påbud om hjelm, på lik linje med sykkel.
Bilen kjørte gjennom blant annet en murvegg og falt fire etasjer fra parkeringshuset på Sandvika storsenter i Bærum.
Les også

Dødsulykken i Sandvika: Mener to hypoteser skiller seg ut

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.