Norge har vedtatt et mål om utslippsfritt nybilsalg fra 2025. For å få til det må langt flere velge å kjøpe nullutslippsbiler, altså elbil eller hydrogenbil.
Alt i fjor bikket vi 100.000 registrerte elbiler i Norge. Det er likevel en vei å gå før nybilsalget er helt utslippsfritt. Første halvår i år utgjorde elbiler 18,6 prosent av det totale nybilsalget. Legger vi til ladbare hybrider blir tallet 35 prosent.
Elbilfordelene er viktige tiltak for å få folk til å velge nullutslippsbil. Derfor må det politisk vilje til for å kunne nå målet.
For eller mot
Blant de elbilfordelene vi har i Norge i dag finner vi blant annet gratis eller billigere; moms på bilen, store deler av årsavgiften, bompenger, parkering, og betaling for kjøretøyet på de fleste ferger. Det er altså en rekke gode grunner til at folk skal velge elbil.
Samtidig er det også en rekke hinder på veien. For det er ikke alle som ønsker å beholde de incentivordningene vi har i dag. I tillegg er det mangel på hurtigladere utenfor de mest trafikkerte stedene og et fortsatt begrenset utvalg i elbilmodeller.
Vi har derfor spurt partiene om hvilke virkemidler de ønsker å ta i bruk for at Norge skal nå 2025-målet.
Vi har bedt dem ta stilling til fire punkter om avgift på fossilbiler, bompengefordeler, støtte til borettslagslading og om de mener 2025-målet må lovfestes.
Under kan du lese hva de ulike partiene svarte, om de er for, mot eller et sted midt i mellom.
(Den opprinnelige overskriften på saken hevdet at ingen av de store partiene ville verne bompengefordel. Det er ikke riktig, og overskriften er nå korrigert.)
- Her er oppskriften politikerne må ta stilling til: Dette skal til for at alle nye biler i 2025 er fossilfrie
Partiene svarer