Da fristen gikk ut for å levere tilbud på bygging av nye fergekaier for de kommende hydrogenfergene på Riksvei 13 mellom Hjelmeland og Nesvik i Rogland, hadde tre firmaer meldt seg på. Nå viser det seg imidlertid at tilbudene til både Skanska, Kruse Smith og HAK er blitt avvist av Statens vegvesen.
– Skanska hadde lagt inn et forbehold om bruk av en prefabrikert løsning i tilbudsbrevet, som gjorde at nemnda valgte å avvise tilbudet. Kruse Smith manglet ISO 14000-sertifisering, mens HAK manglet både ISO 9000-sertifisering og ISO 14000-sertifisering, forteller hovedbyggeleder for prosjektet, Helge Sæland i Statens vegvesen.
ISO 9000 er en standard for virksomhetens kvalitetssikring, mens ISO 14000 omhandler virksomhetens innvirkning på miljøet.
– Er det spesielle krav til ISO-sertifiseringene i forbindelse med dette prosjektet?
– Nei, ISO-sertifiseringene er standarder som er knyttet opp mot bedrifter og bransjer, og ikke enkeltprosjekter. Vi synes det er merkelig at såpass store firmaer ikke har dette på plass, sier Sæland.
- Flere rederier nærmer seg: Alle bilferger skal bli elektriske innen 2025
Utlyst på nytt
Konkurransen er allerede utlyst på nytt, med frist til 2. juli for å levere tilbud på oppdraget. Det vil også bli arrangert en ny tilbudsbefaring. Det skjer 13. juni, fra Hjelmeland Spahotell.
Det var omlag 93 millioner kroner i forskjell mellom laveste og høyeste tilbyder i den opprinnelige anbudskonkurransen.
Skanska var lavest med et tilbud på 231,3 millioner kroner. Kruse Smith fulgte deretter med 241,4 millioner, og tilbudet fra HAK Entreprenør var på 324,5 millioner.
- Oppgraderes til eldrift: Implenia skal bygge fergekaier på Nordmøre
Frist: 1. mars 2021
Den utlyste jobben går ut på å bygge nye doble fergekaier i hver ende av fergesambandet mellom Hjelmeland og Nesvik på riksvei 13 i Rogaland. På hver kai skal det legges til rette for el-lading av fergene. På Nesvik skal det også bygges ny hurtigbåtkai, og ved dette kaianlegget skal det sprenges ut 17.000 faste kubikkmeter fjell, som skal fraktes over Hjelmelandsfjorden, og brukes til fylling ved kaianlegget på Hjelmeland.
Det tredje fergeleiet i fergesambandet, Skipavik på øya Ombo, skal brukes slik det ligger i dag.
Dagens fergedrift skal opprettholdes i hele byggeperioden.
Fergesambandet på riksvei 13 er utpekt som et utviklingsprosjekt for hydrogenelektrisk fergedrift i Norge. Stortinget har vedtatt at alle fergestrekninger der det er mulig, skal elektrifiseres.
Kontrakten med de hydrogenelektriske fergene på Riksvei 13 innføres 1. mars 2021, og de nye fergekaiene på Hjelmeland og Nesvik må være ferdigbygget innen den datoen.
Helge Sæland tror ikke nyutlysningen vil forsinke byggingen av fergekaiene så mye at det truer oppstartstidspunktet for hydrogenfergene.
– Vi regner jo med at den som hadde fått oppdraget uansett hadde planlagt ferieavvikling i sommer, så vi tror ikke dette får konsekvenser for innføringen av de nye fergene.
- Kontrakt signert: Verdens første hydrogenelektriske ferge skal gå på RV13