INDUSTRI

– Ingen farlige sotpartikler slipper gjennom det nye dieselfilteret

1. mai 2014 - 07:00

Ved å kombinere bruken av partikkelfilter og katalysator har forskere ved Syddansk universitet utviklet en helt ny måte for rensing av dieseleksos.

– Ved å sette sammen katalysatoren og partikkelfilteret blir rensingen av utslippspartiklene mye mer effektiv enn tidligere, forteller doktorgradsstipendiat Jeanette Hvam, fra Institutt for kjemi-, bio- og miljøteknologi på Syddansk Universitet.

Les også: Den farligste klimagassen måles ikke

Stabilt og porøst

Hvam har sammen med noen kollegaer brukt de siste årene på arbeidet, og viser til gode resultater.

– De seneste forsøkene vi har gjort viser at ingen farlige sotpartikler slipper gjennom det nye filteret, og at vi samtidig har oppnådd en kraftig reduksjon av NOX-partikler, sier hun.

Filteret består av silisiumkarbid, som er kjemisk stabilt under nesten alle forhold. Hvam jobber nå med en videreutvikling av filteret.

– Vi har brukt mye tid på filteret. Det er viktig at det er stabilt og ikke brekker. Samtidig må det være porøst nok til å la gassen passere gjennom celleveggene, sier hun.

Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin

MER VEIBYGGING: Økonomer Teknisk Ukeblad har snakket med mener at mer satsing på veibygging ikke gir press i norsk økonomi.
MER VEIBYGGING: Økonomer Teknisk Ukeblad har snakket med mener at mer satsing på veibygging ikke gir press i norsk økonomi.

Planlegger produksjon

Filteret er utviklet i samarbeid med danske Dinex, som produserer rensesystemer til større kjøretøy. Kjemiker Henrik Christensen i Dinex er godt fornøyd med samarbeidet, og planlegger å komme i gang med produksjonen av løsningen.

– Planen er at vi skal ha en prototype med det nye partikkelfilteret med katalysator klart i løpet av året, sier han.

Videre planlegges det en pilotproduksjon i 2015, og starten av den virkelige produksjonen i 2016.

Den nyutviklede rensemetoden skal i hovedsak benyttes på større kjøretøy som brukes på anleggsområder. Kjell Herskedal
Les også:

Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Visste du at bensinen er annerledes om vinteren enn om sommeren?

Hva er det egentlig i smøreolje annet enn olje?  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.