Ved å kombinere bruken av partikkelfilter og katalysator har forskere ved Syddansk universitet utviklet en helt ny måte for rensing av dieseleksos.
– Ved å sette sammen katalysatoren og partikkelfilteret blir rensingen av utslippspartiklene mye mer effektiv enn tidligere, forteller doktorgradsstipendiat Jeanette Hvam, fra Institutt for kjemi-, bio- og miljøteknologi på Syddansk Universitet.
Les også: Den farligste klimagassen måles ikke
Stabilt og porøst
Hvam har sammen med noen kollegaer brukt de siste årene på arbeidet, og viser til gode resultater.
– De seneste forsøkene vi har gjort viser at ingen farlige sotpartikler slipper gjennom det nye filteret, og at vi samtidig har oppnådd en kraftig reduksjon av NOX-partikler, sier hun.
Filteret består av silisiumkarbid, som er kjemisk stabilt under nesten alle forhold. Hvam jobber nå med en videreutvikling av filteret.
– Vi har brukt mye tid på filteret. Det er viktig at det er stabilt og ikke brekker. Samtidig må det være porøst nok til å la gassen passere gjennom celleveggene, sier hun.
Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin
Planlegger produksjon
Filteret er utviklet i samarbeid med danske Dinex, som produserer rensesystemer til større kjøretøy. Kjemiker Henrik Christensen i Dinex er godt fornøyd med samarbeidet, og planlegger å komme i gang med produksjonen av løsningen.
– Planen er at vi skal ha en prototype med det nye partikkelfilteret med katalysator klart i løpet av året, sier han.
Videre planlegges det en pilotproduksjon i 2015, og starten av den virkelige produksjonen i 2016.
Les også:
Billig-Tesla får 320 km rekkevidde
Visste du at bensinen er annerledes om vinteren enn om sommeren?