
Avinor trenger hurtigladere til elfly. Ønsker norske aktører på banen
Oslo sentrum er en flyforbudsone, og ikke mulig å fly droner uten å søke om tillatelse. Her skal det «ligge til grunn et samfunnsnyttig formål før det kan innvilges dispensasjon fra flygeforbudet», som det heter i retningslinjene.
TU har sjekket med Luftfartstilsynet, om det foreligger noen søknader om å bruke drone på nasjonaldagen i Oslo sentrum.


Svaret er ingen, opplyser Kjell-Sture Johansen, konstituert seksjonssjef for ubemannet luftfart.
Pass på sikkerhetsavstandene
Det er de samme reglene som gjelder for droneflyging på 17. mai som ellers i året, understreker tilsynet.
– Det betyr at man må forholde seg til eventuelle restriksjonsområder og spesielt sikkerhetsavstandene. For kommersielle operatører er det minimum 50 meter horisontal avstand fra personer, bygninger og kjøretøy som ikke er under pilotens kontroll, og 150 meter fra folkeansamlinger på mer enn 100 personer, opplyser Johansen i en epost via kommunikasjonsavdelingen.
Det er en egen forskrift (ekstern lenke, åpner i eget vindu) til luftfartsloven som regulerer bruk av drone, som klassifiseres som modellfly.
For amatører har Luftfartstilsynet laget en egen nettside, dronelek.no, hvor følgende regler er listet:
1. Du skal alltid kunne se dronen, kun fly i dagslys og fly den på en hensynsfull måte. Aldri fly i nærheten av ulykkessteder.
2. Ikke fly nærmere enn 5 km fra lufthavner med mindre annet er avtalt.
3. Ikke fly høyere enn 120 meter over bakken.
4. Ikke fly over festivaler, militære områder eller sportsarrangementer. Hold en avstand på 150 meter.

5. Ta hensyn til andres privatliv. Husk reglene for bruk av foto og video av andre personer.
– Vi oppfordrer til å utvise ekstra aktsomhet på 17. mai da det er mange mennesker ute, og huske på personvernhensynet hvis du skal ta bilder, legger Johansen i Luftfartstilsynet til.
Her finner du også kart over restriksjoner knyttet til de ulike flyplassene i Norge (ekstern lenke, åpner i nytt vindu).
Fra nyttår gjelder også en forskrift som definerer åtte permanente restriksjonsområder over Oslo-området, Oslo, Akershus og Buskerud.
En undersøkelse i fjor høst viste at 400.000 nordmenn eier én eller flere droner.
.png)

Personvernet spiller inn
Datatilsynet har også laget en egen tipsliste for folk som bruker droner for å ta bilder og video, ettersom man da risikerer å bryte personvernet:
1. Minimer innsamling av informasjon (bilder/film) hvor mennesker eller andre objekter kan identifiseres.
2. Gi informasjon på eget initiativ til personer i nærheten av der du flyr.
3. Ikke bruk bilder eller informasjon fra dronen til andre formål enn det informasjonen opprinnelig var samlet inn for.
4. Sørg for at informasjon du samler inn sikres på en tilstrekkelig måte. Du må vurdere sikkerheten i programvaren du bruker i dronen og styringssystemet, i tillegg til sikkerheten der du oppbevarer informasjonen etter flyving.
5. Hvis du samler inn informasjon på vegne av en kunde eller oppdragsgiver – sørg for at dere har klare avtaler for hvem som eier informasjonen og hvordan informasjonen skal behandles av de involverte partene.
TUs sjefredaktør Jan Moberg oppsummerer en del av de ulike droneprosjektene i kommentaren «Det skjer så mye på dronefronten at det er til å bli entusiastisk av».

Sivil drone krasjet med brannfly i California