– Nødnettet er en kompleks leveranse, og forskyvningene i planen skyldes at gjennomføringen er mer komplisert enn leverandøren først antok. Kvalitetssikringen av løsningene er omfattende, sier direktør Tor Helge Lyngstøl i Direktoratet for nødkommunikasjon.
Ikke dramatisk
Frank Nordby som er prosjektleder for nødnettutbyggingen hos Nokia Siemens Networks (NSN), sier at det ikke ligger noen dramatikk i forsinkelsene.
– Vi skal tilpasse de forskjellige kontrollrom og kontrollsystemer til hver enkelt etat. Vi har utstyrsleveranser fra flere leverandører. Hele sammensyingen av systemet har tatt noe lengre tid en opprinnelig planlagt, sier Nordby.
Nødnettkontrakten ble opprinnelig tildelt Siemens. NSN ble etablert 1. april i fjor og overtok kontraktsansvaret. Selskapet har i dag en organisasjon på ca. 110 mennesker som holder til i Siemens' lokaler på Linderud i Oslo, hvor de også har etablert et testsenter.
Mange samarbeidspartnere
I tillegg kommer 60–70 innleide konsulenter fra samarbeidspartnere og underleverandører som for eksempel Relacom. BaneTele er underleverandør av transmisjonsinfrastruktur.
Motorola skal levere radioterminaler og kommunikasjonsutstyr, mens Frequentis skal levere kontrollromsløsningene. De har erfaring fra tilsvarende leveranser flere steder i Europa.
Upåvirket av Siemens-uro
Nordby avviser at den uroen som har vært omkring Siemens og forsvarsleveranser skal ha hatt noen innvirkning på arbeidet med nødnettet.
– For det første er NSN regnskapsmessig underlagt Nokia-konsernet. Dessuten har ikke Siemens telekomdivisjon hatt noen befatning med denne saken, sier Nordby.