SAMFERDSEL Det synes opplest og vedtatt at det ikke skal komme noen transportteknologiske nyvinninger i Norge frem mot 2020, om man skal dømme etter «Korridorutredninger», som gir opplegget til kommende Nasjonal Transportplan. Den samme teknologi-ignorerende holdning viser Naturvernforbundets transportstrategi for miljø og næringsliv. Da bør man tenke på at de som ignorerer politiske valg, ender opp med å velge diktaturet.
På samme måte vil de som ignorerer teknologien, velge å være underlagt diktatorisk teknologi. Innen transportteknologien vil det si: den tunge jernbanen som i Norge bare kan brukes på og mot Østlandet, og som man i andre landsdeler bare kan håpe stikker innom ens fylke. (Er det den diktatoriske sementering av konvensjonell tenkning som har ført til nedleggelse av transportteknologiavdelingen ved Teknologisk Institutt, samt samferdselavdelingen ved Sintef?) Diktaturets gamle paradigme er: All bakketrafikk må slåss om plassen i ett plan. De teknologisk bevisste, derimot, kan se paradigmeskiftet som nå må komme: Lettbaner kan gå etasjen over annen trafikk, med 99 prosent mindre terrengrasering, og muliggjøre et skikkelig kollektivtransportnettverk – også på Vestlandet og i Nord-Norge. Dette har jeg beskrevet på no.wikipedia.org – slå der opp på «Lettbane».
Olav Næss