For dem som har et forhold til det smekre kampflyet, er det nok et trist skue.
Mens F-16 fortsatt er spydspissen i mange lands forsvar, inkludert det norske, er flere av de eldste, amerikanske maskinene i ferd med å ende sin karriere som luftmål.
Simple skyteskiver er de dog ikke.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
De fjernstyrte versjonene, som kalles QF-16, er fortsatt så manøveringsdyktige at de kan by på utfordringer både for luftvern og andre kampfly.
- Norsk pilot: Slik er F-35 egentlig i nærkamp
Boeing
QF-16-programmet startet for seks-sju år siden på et tidspunkt der USAF begynte å gå tom for forgjengeren QF-4, altså ombygde F-4 Phantom-fly, med den daværende nedskytingstakten.
Boeing og samarbeidspartneren BAE Systems ble tidlig i 2010 tildelt den første ordren på å bygge seks testplattformer basert på Block 15, 25 og 30 (to modifiserte versjoner av hver).
![Her tar det ubemannede F-16-flyet av fra flystasjonen Tyndall første gang. <i>Foto: Boeing</i>](https://images.gfx.no/290x/1861/1861831/1200021241.jpg)
I forrige uke bestilte det amerikanske forsvarsdepartementet 30 nye QF-16 til en verdi av i underkant av 300 millioner kroner.
Ombyggingsjobben skal fortsatt utføres av Boeing i St. Louis, og dronene, såkalte «full-scale aerial target» (FSAT), skal være ferdige i løpet av to år.
- Første JSM-slipp: På dette amerikanske flyet henger Norges mest avanserte våpen
Tøff jomfruferd
Den første flygingen ble gjennomført 19. september 2013, der to testflygere fjernstyrte QF-16-maskinen fra en bakkestasjon på flybasen Tyndall i Florida.
![QF-4 var ombygde Phantom-fly. <i>Foto: USAF</i>](https://images.gfx.no/290x/1861/1861833/060907-F-6890S-905%25201003121146.jpg)
Der man ofte går varsomt fram når nye fly skal i lufta for første gang, var dette en ganske tøff jomfruferd som i tillegg til automatisk takeoff og landing inkluderte flyging i overlydshastighet og en del andre manøvre.
Den ombygde maskinen er fortsatt kapabel til å dra 9G.
Representanter fra luftmålskvadronen påpekte at det unektelig var merkelig å se F-16 ta av uten noen i cockpiten.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Hentet fra lageret
Flyet som fløy ubemannet for første gang hadde stått lagret i Arizona i 15 år før ombyggingen.
![Dette F-16-flyet ble ofret for å teste det såkalte «flight termination»-systemet (FTS). <i>Bilde: USAF</i>](https://images.gfx.no/290x/1861/1861842/100820-f-7814k-016.jpg)
Rammekontrakten tilsier at så mange som 126 utfasede F-16-fly kan bli konvertert. De konstrueres for å kunne fly mange oppdrag før de tilintetgjøres.
Det første testflyet ble sprengt i filler på bakken, under kontrollerte former i forbindelse med testing av selvdestrueringsmekanismen som kan komme godt med dersom dronene ikke vil lystre.
QF-16 ble første gang brukt som luftmål i august 2014. Da var oppgaven å validere bakke-til-luft-missiler.
- Lockheed Martin lager mye forskjellig: Vil frakte folk offshore med luftskip
Lagde en F-16 om dagen
Godt over 40 år etter at det ble tatt i bruk, er F-16 fortsatt i produksjon, riktignok i svært liten skala.
![Noen måneder før Norge mottok sitt første F-16, ble det hevdet fra svensk hold at Saab 37 Viggen ble vraket av politiske hensyn. Ser man på konkurrentenes operative historie i årene som fulgte, var kanskje ikke valget så dumt. <i>Bilde: Teknisk Ukeblad 19.04.79</i>](https://images.gfx.no/290x/1861/1861836/2016-04-06_101433.jpg)
Det er produsert over 4.500 fly i 138 forskjellige konfigurasjoner, der de siste er laget for Irak (F-16IQ) og en annen er en oppgradering med blant annet aesa-radar (F-16V).
Da produksjonen var på sitt mest intensive, i 1987, rullet det ut et nytt kampfly hver eneste dag fra det som da var General Dynamics-fabrikken i Fort Worth, ifølge Flight Global.
I fjor leverte Lockheed Martin 11 nye F-16.
Det første norske F-16-flyet ankom Rygge første gang 15. januar 1980.
De første eksemplarene av etterkommeren F-35 kommer til Ørland neste år.