På forhånd hadde Vegvesenet forlangt at anbyderne måtte være prekvalifisert. Ølen Betong fra Ølensvåg og Loe Betongelementer fra Hokksund meldte sin interesse og slapp gjennom nåløyet, men ingen av dem ga anbud.
Viltovergangen inngår i parsellen Solberg-Svingenskogen på E 6. Denne ligger lengst sør på en 30 km lang strekning gjennom Østfold som nå utvides fra to til fire felt. Utvidelsen skal være fullført til høsten.
Det er foreløpig uklart hvilke konsekvenser den labre interessen for betongleveransen vil få for framdriften. Delprosjektleder Magne Lerfaldet utelukker ikke at Vegvesenet vil velge en plasstøpt løsning, men ingen beslutning er tatt. Viltovergangen ligger på kritisk linje, men hvis den ikke blir ferdig til rett tid, betyr ikke det nødvendigvis at hele veganlegget blir forsinket, mener Lerfaldet. Det er fullt mulig å ta alle fire feltene i bruk på begge sider av viltovergangen og føre trafikken forbi det aktuelle området på to felt.
Hvis Vegvesenet holder seg til den opprinnelige planen, vil viltovergangen bestå av to parallelle tunnelløp av prefabrikkerte betongelementer. Løpene skal gå gjennom en skjæring som blir etterfylt når betongarbeidet er fullført. Hvert av løpene blir 43 meter langt øverst i hengen. I hver ende blir det skråelementer. I kjørebanenivå får elementene en lengde på 63 meter. Total betongvekt blir 1 400 tonn.