SAMFERDSEL

Ingeniørene skyr Berlins marerittprosjekt

Ingen vil være planleggere for flyplassen som aldri blir ferdig.

Sirkuset fortsetter: Publikum ble invitert til åpen dag og tivoli på Flughafen Berlin Brandenburg, selv om det noen dager i forveien hadde blitt kjent at flyplassen ikke skulle åpne. Foto: Günter Wicker
Sirkuset fortsetter: Publikum ble invitert til åpen dag og tivoli på Flughafen Berlin Brandenburg, selv om det noen dager i forveien hadde blitt kjent at flyplassen ikke skulle åpne. Foto: Günter Wicker
11. aug. 2014 - 14:41

Den store flyplassfiaskoen i Berlin fortsetter.

Flyplassen skulle åpnet i mai i 2012, men bare to uker før den grandiose åpningen innrømmet byggeledelsen at de ikke var i nærheten av å klare dette. Det var avdekket til sammen 20.000 små og store feil.

Etter det har skjelettene bare fortsatt å ramle ut av skapet, og åpningen har blitt utsatt gang på gang.

Les også: Mannen som designet brannventilasjonen på skandaleflyplassen i Berlin var ikke egentlig ingeniør

Jakten på en planlegger

Flere store teknologiselskaper har fått omdømmet sitt filleristet i det skakkjørte prosjektet. Nå kan det se ut som om de færreste har lyst til å bli en del av skandalen – ved å prøve å få skuta på rett kjøl.

Jakten på en ny sjefplanlegger for Flughafen Berlin Brandenburg har gått dårlig. Prosjektet har stått uten planleggere siden det ble klart at flyplassen ikke kunne åpne i 2012. 

Da man nylig utlyste en kontrakt på 32,6 millioner euro (270 millioner kroner) til selskaper som kunne ta jobben, var det ikke en eneste kvalifisert søker, ifølge Berlin Morgenpost. Det til tross for at anbudet gikk ut til hele Europa.

Flyplassprosjektet vil nå forsøke å lyse ut kontrakten på ny, men tilbakeviser at det vil føre til ytterligere forsinkelser.

Underkjent

Noe som trolig vil føre til forsinkelser er en fersk tilsynsrapport fra TÜV om manglende lynavledere og et puslete nødstrømsaggregat for den ene piren. Aggregatet skal sørge for at sprinkleranlegget virker i en nødsituasjon.

– Dieselaggregatet ville vært nok for et sirkustelt, men er ikke laget for dimensjonene til den nordlige piren, sier en kilde til avisen B.Z.

Det skal ha endt med at sikkerhetsinspektørene fra TÜV nektet å godkjenne denne delen av flyplassen.

Les også: Slik blir du en droneflyver

Alternativ bruk

Åpningen av flyplassen er nå utsatt til 2017 eller 2018. Imens brukes det som skulle være Berlins nye luftfartsstolthet, til alt annet enn å frakte reisende ut og inn av den tyske hovedstaden.

Tidligere i år ble eksempelvis Berlin Airport Run arrangert for andre gang på landingsstripa. Og i helgen ble den store sommerkonserten til den tyske operaen i Berlin arrangert med 1800 publikummere inne i terminalbygningen.

Den høye takhøyden skal ha gitt god akustikk, og avisen Tagesspiegel rettet i sin omtale en lettere ironisk takk til de hardt prøvede arkitektene bak flyplassen. Flyplassjef Hartmut Mehdorn understreket overfor tilhørerne at konserten var en engangshendelse, og at terminalen er ment for reisende.

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Gardermoen skal øke kapasiteten til 30 millioner passasjerer  

Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmen

Flybilen kan bli godkjent i Norge  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.