Det er lokalavdelingene til Norges Ingeniørorganisasjon (NITO) i regionen som har samlet seg i enighet om at bru vil være den beste løsningen når tverrforbindelsen må utvide kapasiteten i forhold til dagens tunnel i ett løp.
Oslofjordtunnelen har store problemer med å ta unna tungtransport og den er relativt ofte stengt for vedlikehold. Ferjeforbindelsen har ikke nok kapasitet til å ta unna all trafikken. Det vurderes en utvidelse, men da må kaia også utvides. Det blir mye tomgangskjøring på kaia og alle kjøretøy må gjennom Moss, heter det i uttatelsen.
Må være firefelts
Ei bru over Oslofjorden vil kunne sørge for jevnere trafikk. En bruforbindelse vil oppleves sikrere, den kan legges utenfor bykjernene slik at man slipper tungtrafikk i sentrum, og ikke minst kan den avlaste trafikken gjennom Oslo. Brua må ha fire felt og inkludere overbygd gang- og sykkelsti. Det vil også være aktuelt å lage den i to etasjer for å få med en jernbaneforbindelse over Oslofjorden.
-Vi har kompetanse og erfaring nok i Norge til å bygge bru, sier Steven Skjekkeland, avdelingsleder i NITO Østfold. Vi ser for oss at den nye brua kan bli en flott inngangsport til Norge, og utfordrer arkitekter til å komme opp med spennende design.