På lang avstand ligner den en trehjulet månebil, men det ligger mange tanker og overveielser bak den dansk-konstruerte Veloks el-trehjulssykkel – eller el-trike – som er utviklet av en dansk ingeniør.
Over 600 kilometer kan du sykle på en trehjulet el-trike på én enkelt oppladning, takket være et stort, hjemmelagd batteri.
Lars Oksbjerre er ingeniør og har jobbet med IT i mange år av livet sitt, men han fikk lyst til å finne nye utfordringer og startet selskapet Veloks, hvor han nå bygger el-trikes.
– Jeg har alltid hatt lyst til å lage, konstruere og bygge et produkt fra bunnen av. Komponentene er standard, men batteriet har jeg selv lagd av litiumceller, sier han.
Ingeniøren besøkte garasjen hans, hvor det ved siden av Teslaen hans sto to prototyper av el-triken som har vært under utvikling i drøyt halvannet år.
– Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg lagde en versjon der man sykler liggende. Jeg har selv alltid kjørt på normale sykler, men jeg ville nok prøve noe mer komplisert, sier han.
Men før han kunne designe sykkelen, måtte han først lære seg egenskapene til en rekke materialer, og han valgte til slutt å bygge sykkelen av krom-molybden-legert stål.
Styrer som en stridsvogn
Den trehjulede sykkelen, som klassifiseres som en 'tadpole trike', har to hjul foran og ett bak, og ligner nesten en blanding mellom en sykkel og en liten bil.
– Den er fullt avfjæret, har dobbelt ønskebein-oppheng og har geometri som en bil. Jeg har konstruert den slik at alt fra starten av var fokusert på at den skal kunne kjøres med strøm, sier Lars Oksbjerre.
Derfor har han blant annet plassert det store hjemmelagde batteriet under setet, slik at tyngdepunktet ligger lavt og sentralt i motsetning til en del andre el-triker, som vanligvis har batteriet oppå bakhjulet.
For å redusere trikens svingradius til fire meter, har Lars Oksbjerre tatt et litt usedvanlig valg når det kommer til styringen:
– Den har tank-styring. Du vrir hjulene, slik at du kan svinge mye skarpere. På tysk heter det panzersteuerung, og det minimerer svingradiusen, sier han.
«Jeg ville lage noe som folk kunne prøve»
Prosjektet tok blant annet form etter flere år hvor folk rundt ham har hatt problemer med å forstå hans tidligere prosjekter.
– Jeg har jobbet i it-verdenen, der folk ikke alltid forstår hva man bygger. Så jeg ville lage noe som folk kunne se og ta på, sier han.
Selv om sykkelen er en svært analog konstruksjon, har Lars Oksbjerre likevel fylt den med digitalt utstyr som styrer motoren.
– Det sitter en sensor som måler vridningen på akselen. Dette blir omsatt til newtonmeter, og det blir omdannet til et signal til motoren, sier han.
- For 25 år siden kjørte tyskeren jorden rundt i en Buddy. Nå skal han gjenta forsøket med en Buddy elsykkel
Stort hjemmelagd batteri
De 3000 wattene i det hjemmelagde batteriet låter heftig når man tenker på at en elsykkel ifølge dansk lov bare kan assisteres av 250 W – og en speed pedelec 500 W. Til sammenligning ligger profesjonelle sykkelryttere i gjennomsnitt bare på omkring 400–600 watt.
Men Lars Oksbjerre understreker at det kraftige batteriet ikke betyr at det skal råkjøres på de danske veiene eller sykkelstiene.
– Den kan selvfølgelig trimmes opp, men akkurat nå er den begrenset elektronisk til 250 W. Hvis den blir godkjent som speed pedelec, krever det bare en oppdatering av programvaren, sier han.
El-triken er i dag godkjent som en elsykkel, men Lars Oksbjerg håper at den kan bli typegodkjent som en speed pedelec. Han venter derfor nå på at myndighetene ser på saken, men slike ting tar sin tid.
Han satser derfor i stedet på at triken blir godkjent i Tyskland først, slik at de danske myndighetene raskt kan blåstemple fartøyet for de danske veiene.
Det store batteriet veier 11 kilo, men Lars Oksbjerre mener at den ekstra vekten ikke er et problem. I tillegg til at batteri og motor hjelper mer enn de hemmer, er det nemlig også andre krefter i gang:
– Når du kjører over 25 km/t, betyr luftmotstand mye mer enn den lille ekstra vekten, sier han med henvisning til el-trikens jordnære design som minimerer luftmotstanden.
Veloks’ el-trike er prissatt til 5300 €, noe som tilsvarer over 50.000 norske kroner med 1 kWh-batteri – og i tillegg cirka 400 € per ekstra kWh.
Artikkelen ble først publisert på Ing.dk
- Det glemte biodrivstoffet: – Det er latterlig å hogge ned regnskog når vi like gjerne kan kjøre på det vi har i bakgården (TU Ekstra)