Oslo (NTB): NHO-direktør Petter Brubakk sier til VG at han ikke er overrasket over summen.
NHO har anbefalt investeringer for 1.100 milliarder de neste 20 årene på statlige veger og jernbane, og Brubakk mener derfor 2.600 milliarder høres rimelig ut for all norsk infrastruktur.
– Det aller viktigste er å prioritere infrastruktur høyere i de årlige statsbudsjettene. Og vi må få raskere planlegging og bedre utføring, slik at vi får mer ut av pengene. Jeg uenig i at man skal se på oljefondet som en pengebinge som skal tappes mer, sier Brubakk.
Oljefondet er i dag på 7.000 milliarder kroner.
Klimaforandringer og befolkningsvekst er utfordringer som setter enda større krav til infrastrukturen vår, ifølge rapporten.
RIFs eksperter ser et mønster der områder som finansieres av kommunene og fylkeskommunene er i dårligst forfatning.
– Vi mener at de områdene der både funksjonaliteten og fremtidssikringen er truet, bør prioriteres for at ikke forfallet skal øke. Det gjelder både fylkesveger, jernbane og kloakkrør. Men også vannforsyningsanleggene, skolene, sykehusene og de kommunale veiene er i faresonen og må prioriteres, sier direktør Liv Kari Skudal Hansteen i RIF. (©NTB)