Advokat og partner Arne Scott fra Pacta ga rådgiverne en skikkelig lekse på RIFs høstmøte. Som advokater flest sikret han seg ved å presisere at han kun kom med retoriske poenger.
De var til gjengjeld tydelige og han tegnet et humørfylt bilde av rådgivere som en gruppe ingeniører som elsker faget sitt, som strekker seg svært langt for kunden, og som verken skjønner eller bryr seg om så mye annet.
I hvert fall ikke kontrakter og inntjening.
Leselekse
Punkt en er at dere må lese anbudsforespørselen. Deretter må dere lese deres eget tilbud. Når dere har en kontrakt, må dere lese den også, kunne Scott fortelle ingeniørene.
Han mente å vite at rådgivere flest sjelden leser slike dokumenter. Men han hadde mer på lager.
– Til nå har jeg ikke kommet med de store intellektuelle utfordringene. De kommer nå: Dere må forstå det dere leser.
Nå brøt salen ut i latter.
– Nei, jeg mener det. Dere forstår det ikke, insisterte Scott.
Punkter
Han forklarte ingeniørene at en kontrakt har fire hovedelementer. Punkt en er hva som skal gjøres og hvordan.
I punkt to kommer tidsfrister, når arbeidene skal starte og når de skal være ferdige.
Deretter følger pris før punkt fire inneholder "hva-hvis-elementer", altså om ansvarsfordeling når noe går galt.
Forstår lite
– Dere forstår kun den første delen. Derfor tjener dere ikke penger.
Så forklarte han at det er to typer datoer i kontrakter, en frist og en målsetting.
– Men dere jobber jo som gærne døgnet rundt hvis målsettingen endres, uten å kreve endringstillegg. Dere sier bare JA!
– Dere skjønner heller ikke forskjellen på budsjett og fastpris. Det er jo helt katastrofalt!
Nå syntes muligens advokat Scott at det ble i meste laget, så han valgte å jevne ut bildet litt ved å fortelle rådgiverne at også oppdragsgiverne har skjønt lite.
– De kan jo finne på å be om fastpris på et oppdrag som kan ta fra to til tre år. Hallo! Det er jo ikke engang mulig å gi pris på noe slikt.
Innertier
Han traff nok noen såre punkter hos rådgiverstanden.
Foredraget hans var knapt over før han var hyret inn til å være med på ledermøte hos en av våre større rådgivere, og flere sto i kø for å få vite mer om alt rådgiverne ikke skjønte ut over det rent ingeniørfaglige.