Sivilingeniør Dag Meli, som jobber for ingeniørselskapet Solvang og Fredheim AS på Os i Østerdalen, valgte en svært solid Audi.
Han viser til rasjonelle grunner for valget.
Ikke koreansk
– Jeg kjører mye bil i jobben og vil derfor ha en dieselbil. I tillegg har jeg bratt adkomst til boligen, og trenger en bil med firehjulsdrift. Kombinasjonen diesel / 4WD snevrer jo inn antallet aktuelle bilmodeller. Det må også sies at jeg er over gjennomsnittet bilinteressert. Da ble det en Audi A6 Allroad 3,0 Tdi, forteller han.
– Hvilken bil villle du aldri ha kjørt?
– Hyundai ville jeg nok ikke ha kjørt, mest på grunn av at de har hatt noen fæle modeller opp gjennom årene. Jeg synes for eksempel Hyundai Elantra er den styggeste bilen som noen gang er produsert, sier Meli.
Det er forskningsprosjektet Sosioraster, som er basert på tall fra TNS Gallups Forbruker & Media-undersøkelse, som viser hvilke biler folk i ulike yrkes- og utdanningsgrupper foretrekker.
Les også: Slik er velgernes biler
Det trygge
Blant folk med inntil tre års ingeniørutdanning foretrekker flest Subaru. Deretter følger Ford og Saab.
– Ingeniører likner på økonomer. Det vil si at sivilingeniører og siviløkonomer er like og ingeniører og økonomer er like. En bil er et ingeniørprodukt, og folk med teknisk utdanning må i større grad begrunne valgene sine ut fra bilens funksjonalitet, sier Karl Fredrik Tangen, førstelektor ved Markedshøyskolen.
Saab tar en 3. plass også blant dem som har fire – fem års sivilingeniørutdanning.
Audi blant sivilingeniørene
Blant sivilingeniørene foretrekker aller flest Audi, mens BMW følger deretter.
– Sivilingeniørene velger prestisjemerker i større grad enn gjennomsnittsnordmannen, men også blant sivilingeniører er Volkswagen og Toyota de mest kjøpte merkene, sier Tangen.
Sære biler
Tallene viser også hvilke biler yrkesgruppene ikke kjører. Blant sivilingeniørene er det færrest som kjører forholdsvis lommebokvennlige Nissan, Mitsubishi og Hyundai.
Erkeamerikanske Chevrolet eller heller ikke populær blant siv.ing.-ene. Ingeniørene har heller ingen forkjærlighet for Chevrolet.
– Chevrolet har på grunn av samarbeidet med Daewoo blitt omdannet som merke, og er en kamuflert koreaner. Sånt vet teknologer, sier han.
Minst pop blant ingeniørene er Hyundai. Renault er heller ikke en typisk ingeniørbil.
Se bilvalg etter utdanning/yrke (stor utgave).
Speiling
Bilpreferanser reflekterer utdanning, yrke og sosial status.
– Bilvalg er en svært treffende speiling av forskjeller mellom mennesker. Enkelte yrkesgrupper, for eksempel samfunnsvitere velger ofte bil for å vise at de ikke er opptatt av bil. For dem er det bedre å bruke gamle og skitne biler med lite oppsiktsvekkende design, sier Tangen.
Undersøkelsen viser at samfunnsviterne har en forkjærlighet for Saab, men kjører også Skoda og Renault.
Statusjag
Kunst- og kulturarbeiderne velger de samme doningene, men bytter Renault-en i en Citroën.
Også lærere og sykepleiere foretrekker rimelige biler med lite status, for eksempel Hyundai, Fiat, Suzuki og Skoda.
Økonomene med kort utdanning er mer opptatt av status, og kjører rundt i kostbare Audi-er og BMW-er. Kolleger med lengre utdanning toner ned statusjaget og går for Skoda og Subaru.
– Både økonomer og teknologer har en forkjærlighet for prestisjemerker og ender på tyske biler, men det gjelder nok i større grad for økonomer. For økonomer kommer prestisjen ofte først og begrunnelsen etterpå, sier Tangen.
Bønder og fiskere er på sin side mindre opptatt av å imponere naboen, og går for moderat prisede Chrysler, Fiat og Subaru.