I Nasjonal transportplan 2018–2029 pekes det på at for å få flere til å gå og sykle kreves en målrettet, langsiktig satsing på gode og trygge gang- og sykkelforhold. For å forlenge sykkelsesongen er vinterdriften særlig viktig. Det er derfor innført høyere standarder for vinterdrift av gang- og sykkelnett langs riksveinettet.
Veiavdeling Hedmark ble valgt som tilsynspart, da denne avdelingen har flere gang- og sykkelveier langs riksvei gjennom mindre byer og tettsteder.
Tilsynet ble gjort på disse driftskontraktene:
0401 Nordre Hedemarken 2017–2022 (NCC Norge)
0402 Sør-Østerdal 2014–2019 (NCC Norge
0404 Søndre Hedemarken 2015–2020 (Veidekke Industri
0407 Kongsvinger 2017–2021 (Veidekke industri)
Det ble ikke oppdaget noen avvik under tilsynet.
Hovedtrekkene i rapporten:
-Entreprenøren legger fram en vinterplan som viser hvordan tilstandskravene til gang- og sykkelveger skal ivaretas for hver vintersesong
-Entreprenøren gjennomfører vintermøte hver høst før vinterberedskapsperioden starter
-Entreprenøren rapporterer forhold som ikke er i samsvar med kravene i driftskontrakten inn i Statens vegvesens standardsystem for dokumentasjon (ELRAPP), men at byggherren aksepterer at dette ikke alltid rapporteres på de skjema kontrakten setter krav om
-Byggherren gjennomfører stikkprøvekontroll for å kontrollere at tilstanden på gang- og sykkelveger er i samsvar med kontraktens krav
-Byggherren følger opp behandling av avvik og mangler fra krav i driftskontrakten
-Veiavdeling Hedmark følger opp at entreprenørens personell, som utfører vinterdrift, har den kompetansen det er satt krav om i kontrakten.
Les rapporten i sin helhet her.
LES OGSÅ: Vegvesenet i Midt-Norge får refs for mangelfull drift og vedlikehold av skredsikringstiltak
LES OGSÅ: Vegtilsynet vil stramme inn reglene for bruk av ledebiler