Forsvarsdepartementet i mai i fjor brev om at 22 av 38 tilrådinger ennå ikke var løst, og siden da er ingen av punktene blitt «lukket» – selv om det ikke betyr at de ikke er løst, skriver Aftenposten.
Blant disse er vurdering av risikoen rundt bemanning og kompetansen hos de ansatte på skift, samt mangelen på en uavhengig tilsynsordning.
– Det er en god del av tilrådingene som er lukket, men fortsatt mange som står åpne. Og mange av de veldig viktige sikkerhetsanbefalingene er fortsatt ikke lukket. De er også de mest krevende, sier Dag Sverre Liseth, avdelingsdirektør for sjøfart i Statens havarikommisjon.
Mener alt er håndtert
Sjefen for Sjøforsvaret, kontreadmiral Rune Andersen, hevder overfor Aftenposten at alle sikkerhetstilrådingene er håndtert.
– Det er ikke slik at tilrådingene ikke er fulgt opp, men Havarikommisjonen er ikke ferdig med sine vurderinger. Og på enkelte av tilrådingene har de ikke fått tilstrekkelig informasjon, sier han.
Fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS tidlig om morgenen 8. november 2018 ved Stureterminalen i Hordaland.
Rettssak begynner mandag
Når straffesaken etter ulykken starter i Hordaland tingrett mandag, er det bare vaktsjefen som sitter på tiltalebenken, tiltalt for uaktsom forvoldelse av sjøskade og for brudd på militær straffelov om skjødesløshet i tjenesten.
– Min klient kommer ikke til å erkjenne straffskyld etter tiltalen når saken starter, sier forsvarer Christian Lundin til NTB, og fortsetter:
– Han føler på mange måter at han er blitt uthengt som syndebukk etter ulykken. Det er nødvendig å se på årsakene til at han misforsto situasjonen. Det var flere andre sentrale aktører som begikk grove feil, og det var betydelige systemfeil.
Bane Nor vet ikke hva som startet kabelbrann