Etter ti år i Norge starter en ny epoke for pumpeselskapet Grundfos AS. Med Per Frydenberg til rors er bedriften revitalisert.direktøren har staket ut en kurs som skal bringe Grundfos-skuta velberget inn i nye farvann: Mannskapet skal sette mer krefter inn på industrimarkedet, hvor markedsandelen foreløpig er labre fem prosent.
– I varme-, ventilasjons- og sanitærsektoren (VVS) har vi en markedsandel på hele 60 prosent. Der er det ikke mye mer å hente, men i industrien er vekstpotensialet enormt, sier Frydenberg til Teknisk Ukeblad.
Dette skyldes ikke minst nye materialkvaliteter i de siste produktene fra Grundfos. Frydenberg peker på at sentrifugalpumpeserien CRT er produsert i det rustfrie materialet Titan. Det siste har han sørget for å bygge opp en mer effektiv organisasjon: – Vi har fått kompetente folk på rett plass i bedriften og jobber aktivt med å forbedre kvalitetssikringsrutinene.
Tidlig eksport
'
Grundfos ble grunnlagt i 1945 av Poul Due Jensen og Norge ble valgt da selskapets skulle ha sin første forhandler utenfor Danmark. Den første eksporten til Norge skjedde allerede i 1949.
I 1990 hadde konsernet fått gode erfaringer med egne avdelinger i mange andre land. Tiden var moden også for Norge, der produsenten fra før var representert gjennom en forhandler. Nåværende eksportdirektør Jørgen O. Knudsen fra morselskapet tok på seg oppgaven med å starte en norsk Grundfos-avdeling. – Takket være energisk innsats fra det norske mannskapet er selskapet godt forankret i landet. Forretningene begynner virkelig å blomstre, sier Knudsen.
Pumper kunnskap
Nye produkter pumpes hyppig ut på markedet fra Grundfos. Sortimentet øker og pumpene brukes i stadig flere bransjer. Moderne pumper er fullstappet med elektronikk og blir en stadig mer integrert del av reguleringskretsene. Alt dette krever ny kunnskap hos pumpefolket, som for det meste har bakgrunn innen mekaniske fag.
Derfor var kompetanseoppbygging internt og hos kunder noe av det første Per Frydenberg satte i gang da han overtok Grundfos-roret. – Kursvirksomheten er i full gang. Snart starter vi en pumpeskole der deltakerne kan lære å velge, dimensjonere, installere og regulere våre pumper for varme- og kjølesystem, vannforsyning og avløpsanlegg, forteller salgssjef Thomas Vestli . Kursene er beregnet på industrikunder, grossister, konsulenter, rørleggere og brønnborere.
Videreutvikling av bedriftens partnerkonsept er en annen av Per Frydenbergs kjernesaker. – Vi ønsker å bruke de store grossistene riktig. Fordi distribusjonsnettet med lokale lager og servicefolk er blant våre sterkeste kort, tar vi godt vare på grossister og andre partnere, sier direktøren.
Det var neppe noen som følte seg dårlig behandlet da Grundfos i sommer tok grossister, partnere og storkunder med på båttur i Oslofjorden – for å markere ti år med godt samarbeid i Norge.