SAMFERDSEL

Innfører restriksjoner i milliardutbygging: Folkehelsekontoret mener E18-utbyggingen kan være helseskadelig for naboene

Folkehelsekontoret i Bærum har vedtatt at E18-utbyggingen ved Strand ikke kan fortsette 24 timer i døgnet lenger.

Den ene byggegropen til Høviktunnelen ligger tett inntil beboerne i Kveldsro terrasse som har klaget på støy fra prosjektet.
Den ene byggegropen til Høviktunnelen ligger tett inntil beboerne i Kveldsro terrasse som har klaget på støy fra prosjektet. Foto: Arash A. Nejad
26. nov. 2024 - 10:39

I Høviktunnelen fortsetter døgnkontinuerlig tunneldriving med drilling, sprenging, samt sprøyting av tetningsmasse inn i berget for å stabilisere fjellet, skrev Statens Vegvesen tidligere i år. 

Kort tid etter dette skrev Budstikka at naboer til den enorme utbyggingen av E18 Vestkorridoren har hatt store problemer med nattesøvnen på grunn av arbeidet med prosjektet. 

Nå har Folkehelsekontoret i Bærum tatt grep, og vedtatt at E18-utbyggingen ved Strand ikke kan skje til «alle døgnets tider» lenger, skriver Budstikka

Mest sannsynlig helseskadelig støy

Etter en lang periode med døgnkontinuerlig støy har folkehelsekontoret i Bærum nå bestemt at støyende arbeider i E18-utbyggingen kun kan skje mellom 07.00-19.00 på hverdager og 08.00-16.00 på lørdager.

– Grunnen til at vi har fattet dette, er at beboerne i Kveldsro terrasse 1–15 mest sannsynlig er utsatt for helseskadelig støy som følge av E18 -utbyggingen, sier Simone Sagen, spesialrådgiver hos folkehelsekontoret/miljørettet helsevern i Bærum kommune til lokalavisen. 

Sagen sier vurderingen er basert på støybelastningen for naboene over tid, hvilke avbøtende tiltak som er tilbudt og arbeidstidsbegrensninger som tidligere er varslet fra Statens vegvesen.

Vil vurdere vedtaket

Budstikka har vært i kontakt med prosjektsjef for utbyggingen av E18 Vestkorridoren, Tom Hedalen. 

Han bekrefter at prosjektorganisasjonen har mottatt vedtaket fra Bærum kommune ved folkehelsekontoret, men ønsker ikke å kommentere det.

Hedalen sier Vegvesenet nå vil gjøre sine vurderinger innen klagefristen utløper. 

Bruene i Sandvika er fra 60-tallet og de er bygget for en helt annen og mye lettere trafikklast enn dagens mer enn 90.000 kjøretøy i døgnet.
Les også

Fem lange E18-bruer må rives i løpet av få år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.