Men uansett rammene for avtalen, så må jo byggherren ta flere forbehold: Ja, det er behov for å få gjort litt av hvert, men det hele avhenger av hvor mye penger som finnes. Eller som det heter i konkurransegrunnlaget: «Behovet vil avhenge av politiske føringer og budsjettildelinger i perioden.»
Men nok om det. Her handler det om en temmelig stor rammeavtale for mindre anleggsarbeider på riksveiene i Innlandet og deler av Viken. Tidshorisonten er 2022 og 2023, og det er muligheter for opsjon for 2024 og 2025.
Geografien: Innlandet med deler av Viken er et ikke så rent lite i utstrekning, og er her delt i fire. Vegvesenet legger altså opp til fire parallelle rammeavtaler, med inntil tre entreprenører i hvert område.
Områdene ser slik ut:
- Nordvest: Nordre del av gamle Oppland fylke. Her handler det mye om riksvei 15.
- Nordøst: Østerdalen fra Rena og nordover, altså hovedsakelig riksvei 3.
- Sørvest: Hallingdal, Valdres og søndre del av tidligere Oppland, og de aktuelle veiene er riksvei 7 og riksvei 4.
- Sørøst: Søndre del av gamle Hedmark, altså riksvei 2 og 25.
Total maksimal verdi for rammeavtalene for disse fire områdene er beregnet til 800 millioner kroner. Vegvesenet antar at det blir et samlet behov for oppdrag for rundt 100 millioner kroner i året, men at det kan bli snakk om opp mot 200 millioner i året på det meste. Øvre grense per avrop er satt til 50 millioner kroner.
Hvis alt går som det skal, så er startdato satt til 1. april i år. Uansett varer avtalene fra kontraktssignering og ut 2023. Vegvesenet har opsjon på å forlenge avtalene i ytterligere 1+1 år på samme vilkår.