Påstanden kommer fra Gyrid Garshol, partner i Humankapitalgruppen.
En undersøkelse fra MMI viser at 86 prosent av norske næringslivsledere etterlyser mer innovasjon i bedriftene. Garshol mener det er feil at man ikke har talenter i Norge.
Det er bedriftene som ikke benytter talentene de har. Gjennom å kartlegge og klargjøre hvilke talenter man har til rådighet, kan man skape innovasjon.
Se medarbeidernes styrker
Garshol, som har vært direktør for Norges Markedshøyskole og kompetansedirektør for Elopak, mener det pekes for mye på medarbeidernes «forbedringsområder» og for lite på deres talenter.
Færre enn 20 prosent svarer et entydig ja på spørsmålet om de får brukt noe av det de er best til hver dag.
– Det er et lederansvar å legge forholdene til rette for at de ansattes talenter blir utnyttet. Mange bedrifter går glipp av sine medarbeideres styrker fordi det fokuseres på deres svakheter. Det sier seg selv at det ikke er særlig motiverende når lederne skal «helbrede» folk, sier hun.
Som i idretten
– Poenget mitt blir mer synlig hvis vi kobler det til idrettsverdenen. Ingen trenere ville brukt tid på å lære Mini å ta imot høye innlegg med hodet. Slik bør det også være i arbeidslivet. De fleste målinger viser at de som får gjøre ting de er gode på, trives bedre, noe som gir høyere energi og engasjement.
– Hvis alt skal dreie seg om å rette feil, kan medarbeideren bli passe god, men aldri enestående. For eksempel vil en medarbeider som ikke liker å holde en presentasjon sjelden bli glimrende ved å gå på et presentasjonskurs.
Ikke slipp taket
Garshol mener kreative personen må ha takhøyde og få lov til å feile. Men oppfølging er like viktig som å gi rom til å utfolde seg.
– Man må for all del ikke slippe de ansatte helt løs. Det er svært viktig at ledere engasjerer seg i det den enkelte holder på med, sier hun.