SAMFERDSEL

Innviet hengende maglev-tog uten elektromagneter: Høres «særdeles» dyrt ut, mener forsker

Brukte sjeldne jordarter for å realisere teknologien.

Maglev-toget, som ble innviet i august, svever 10 meter over bakken. Den danske forskeren Finn Jensen mener teknologien bak høres "særdeles" dyr ut.
Maglev-toget, som ble innviet i august, svever 10 meter over bakken. Den danske forskeren Finn Jensen mener teknologien bak høres "særdeles" dyr ut. Xinhua
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
24. aug. 2022 - 19:00

Mens Europa i stor grad har lagt teknologien i skuffen, fortsetter Kina å investere store summer i magnettog, også kjent som Maglev-tog.

Et slikt flunkende nytt tog ble tatt i bruk på en 800 meter langs testbane i Jiangxi-provinsen tidligere i august. Ifølge kineserne er det første gang maglev-teknologien blir tatt i bruk på en bane der toget henger under skinnene.

Benytter permanente magneter

En annen nyvinning ved toget, er at det svever uten bruk av elektromagneter.

Vanligvis benytter maglev-tog to sett magneter som danner elektromagnetiske felt. Det ene hever toget opp fra sporet, det andre benyttes til å drive toget fremover. Resultatet er nær friksjonsfri framdrift.

På toget i Jiangxi benytter man i stedet permanente magneter med sjeldne jordarter som får toget til å sveve uten bruk av elektrisk energi. Hvilke sjeldne jordarter det er snakk om, fremgår ikke i pressemeldingen fra kinesiske myndigheter.

Vis mer

Toget og testbanens styringssystem benytter seg av det kinesiske satellittsystemet BeiDou, 5G og intelligente sensorer.

Aldri sett permanente magneter på tog før

Ing.dk har snakket med Finn Jensen, underviser og forsker på elektrisk energiteknikk på Aarhus Universitet.

Ifølge ham er bruk av permanente magneter velkjent i motorer i blant annet elbiler og vindmøller. Men det er første gang han ser det i forbindelse med magnettog.

– Det høres særdeles dyrt ut. Det store problemet er at sjeldne jordarter og utvinning av dem er meget kostbart, og det vil koste svært mye å bruke dem i magnetbaner som kan bære passasjerer og tog, sier han til avisen.

Høyt henger de, og små er de. Nyvinningen fra Kina er mindre og langsommere enn andre maglev-tog. <i>Foto: Xinhua</i>
Høyt henger de, og små er de. Nyvinningen fra Kina er mindre og langsommere enn andre maglev-tog. Foto: Xinhua

Finnes betydelig raskere Maglev-tog

Med en maksfart på 80 kilometer i timen og plass til 88 passasjerer, blir toget likevel blant de mer unnselige i magnettog-klassen.

Shanghai Maglev, som ifølge BBC er verdens raskeste tog regnet i operativ hastighet, kjører i opptil 460 kilometer i timen og rommer hele 574 passasjerer.

Et nytt magnettog-prosjekt i Japan, som TU testet i desember, kan imidlertid gi Shanghai konkurranse. På linjen, som etter planen skal gå mellom Tokyo og Nagoya, skal farten opp i 600 kilometer i timen. Da vil den 300 kilometer lange turen gjøres unna på en halvtime.

Allerede i januar i år viste Kina fram et nytt maglev-tog som skal være verdens første med høytemperatur superledere. Om prosjektet lykkes, skal passasjerene sveve i 620 kilometer i timen.

– Det aller viktigste grepet som kan tas, er å legge til rette for at alle de som skal til og fra flyplassen sitter på samme tog, sier Ida Marie Fottland, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Flytoget.
Les også

Køkaos i Oslo: Flytoget lunkne til kuttforslag. Vil heller frigjøre 12.000 plasser hos konkurrenten

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.