VINDKRAFT

Installerer USAs første havvindpark: Det norske fartøyet vil ruve 40 meter høyere enn Frihetsgudinnen

Forventer baluba.

Når det norske installasjonsfartøyet Brave Tern løfter seg 15-16 meter opp fra vannet på sine fire ben, og heiser de enorme komponentene på plass, vil toppen av løftekranen ruve rundt 140-150 meter over havoverflaten. Det er rundt 50 meter høyere enn frihetsgudinnen, som måler 93 meter fra bunnen av fundamentet til toppen av fakkelen. IIlustrasjonsbildet er fra installasjonen av den tyske havvindparken Global Tech 1.
Når det norske installasjonsfartøyet Brave Tern løfter seg 15-16 meter opp fra vannet på sine fire ben, og heiser de enorme komponentene på plass, vil toppen av løftekranen ruve rundt 140-150 meter over havoverflaten. Det er rundt 50 meter høyere enn frihetsgudinnen, som måler 93 meter fra bunnen av fundamentet til toppen av fakkelen. IIlustrasjonsbildet er fra installasjonen av den tyske havvindparken Global Tech 1. Bilde: Fred. Olsen Windcarrier/Kjersti Magnussen/TU.no
11. juli 2016 - 06:00

I mars i fjor skrev TU.no at et norsk selskap hadde fått oppdraget om å sette opp USAs første havvindpark, Block Island (30 MW), utenfor Rhode Island på østkysten.

Nå, et drøyt år senere, er oppdraget like rundt hjørnet. Det er duket for en amerikansk mediebegivenhet med norsk tilsnitt, når installasjonsselskapet Fred. Olsen Windcarrier setter opp landets fem første vindmøller tre kilometer utenfor Block Island i midten av august. 

Når det norske installasjonsfartøyet Brave Tern løfter seg 15-16 meter opp fra vannet på sine fire ben, og heiser de enorme komponentene på plass, vil toppen av løftekranen ruve rundt 140-150 meter over havoverflaten.

Det er rundt 50 meter høyere enn frihetsgudinnen, som måler 93 meter fra bunnen av fundamentet til toppen av fakkelen. 

– Vi regner med det vil vekke mye oppmerksomhet når Brave Tern ankommer amerikansk farvann for første gang. Vindkraft til havs er helt nytt i USA, sier Even Larsen, kommersiell sjef i Fred. Olsen windcarrier.  

Men alt dette skjer først i midten av august. Nå ligger Brave Tern, som ble oppgradert tidligere i år, til kai i Esbjerg i Danmark klar for avreise til Frankrike.

Her skal skipet plukke opp komponenter til vindturbinene.

Klar for første tur til USA: Brave Tern ligger i øyeblikket ved havnen i Esbjerg, Danmark, klargjort for overfarten til Frankrike og deretter USA. <i>Foto: Fred. Olsen Windcarrier</i>
Klar for første tur til USA: Brave Tern ligger i øyeblikket ved havnen i Esbjerg, Danmark, klargjort for overfarten til Frankrike og deretter USA. Foto: Fred. Olsen Windcarrier

Over dammen

For få dager siden rullet turbinprodusenten GE Renewable energy ut de første av de fem generatorene (nacellene) på havnen i Saint-Nazaire.

Når installasjonsfartøyet Brave Tern ankommer tidlig andre uken i juli, blir de rundt 20 meter lange og 400 tonn tunge generatorene løftet ombord.

Turbintårnene og rotorbladene har allerede ankommet havnen Providence i Rhode Island. Fundamentene som vindmøllene skal stå på er montert i havet, og kablene legges i sommer.

I midten av juli setter Brave Tern kursen over Atlanterhavet.

– Det meste er gjort klart for oss når vi ankommer Rhode Island. En mengde amerikanske fartøy vil bringe komponentene til oss. Vi løfter de på plass og installerer dem. Det er viktig for prosjektet at det er et stort innslag av amerikanske aktører, sier Larsen. 

Lovgivning begrenser muligheter

Det finnes knapt amerikanske selskaper med kompetanse på installasjon av havvindturbiner, noe som er årsaken til at flere europeiske leverandører er med i byggingen.

Samtidig sier amerikansk lovgivning at frakt av gods skal skje med fartøy med amerikanske flagg. Det setter begrensninger på hva slags oppdrag europeiske aktører kan forvente seg i amerikansk havvindindustri i framtiden. 

– Det er enorm oppmerksomhet om rundt alle havvindprosjektene, både blant politikere og i media. Havvind representerer noe nytt. Det trengs arbeidsplasser i alle regioner, og den nye aktiviteten kan gi en boost i verftsindustrien, forklarer Larsen.

Formell risiko

Larsen forteller at den største utfordringen i prosjektet er av en helt annen karakter enn den tekniske.

– Å jobbe på et nytt kontinent, med amerikansk regelverk og såpass mye oppmerksomhet, stiller helt nye krav til oss. Den største risikoen er egentlig av formell art. Alle tillatelser, skipsdokumenter og immigrasjonspapirer må være i orden. Vi bruker mye ressurser på å ikke trå feil, sier Larsen. 

Havvindparken Block Island skal etter planen levere strøm til nettet i løpet av 4. kvartal 2016, og skal etter planen produsere elektrisitet tilsvarende behovet til 17.000 amerikanske husstander.

Selskapet bak Block Island havvindpark, har allerede begynt planleggingen av en tre ganger så stor havvindpark (Deepwater One) i samme farvann, som på sikt kan bli enda større. <i>Foto: Deepwater</i>
Selskapet bak Block Island havvindpark, har allerede begynt planleggingen av en tre ganger så stor havvindpark (Deepwater One) i samme farvann, som på sikt kan bli enda større. Foto: Deepwater

Selskapet bak Block Island wind farm, det , amerikanske havvindselskapet Deepwater, har allerede startet arbeidet med en "oppfølger" i samme farvann (se kart).

Selskapet planlegger en tre ganger så stor havvindpark med energilagring utenfor Long Island (90 MW), som kan stå klar i 2019 eller 2020.

Fred. Olsen Windcarrier er i tillegg til Block Island involvert i havvindprosjektet Leedco i Lake Erie utenfor Cleveland. Her planlegges seks vindturbiner med en planlagt totaleffekt på 20 megawatt i en av USAs største innsjøer.

– Vi lærer veldig mye av dette prosjektet. Man kan ikke komme til USA og tro man er verdensmester, selv om dette er et fag vi kan. Alt må gjøres på den amerikanske måten, med en nødvendig ydmykhet, sier Larsen. 

Venter på frakt: GE renewable energy produserer vindmølle-delene til havvindparken Block Island. Her er en av de fem 400 tonn tunge nacellene, selve generatoren i vindturbinen, i den franske havnen St. Nazaire, i påvente av overfarten til USA. Foto:
Venter på frakt: GE renewable energy produserer vindmølle-delene til havvindparken Block Island. Her er en av de fem 400 tonn tunge nacellene, selve generatoren i vindturbinen, i den franske havnen St. Nazaire, i påvente av overfarten til USA. Foto:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.