Veidekke trakk det lengste strået og sikret seg tidligere i år den første driftskontrakten med Statens vegvesen, som ble gjennomført med forhandlinger.
Hydrogen-stopp: – Det dras i bremsen i flere land
Prognoser basert på sanntidsdata
Zeekit skal levere datafangstsystemet Fleetzeek for bruk på driftskontrakten, og nå skal værdata og prognoser fra Klimator integreres i Fleezeek. Det gir entreprenøren detaljert informasjon og prognoser om været og føret på veinettet.
I tillegg skal 25 værstasjoner plasseres ut på strategisk viktige områder for å styrke datagrunnlaget. Resultatet er presise prognoser basert på sanntidsdata om veinettet.
- Vi har jobbet med Klimator i mange år, og vår visjon er at entreprenører beslutter tiltak basert på informasjon om vær og kjøreforhold som presenteres i Fleetzeek. Å lage prognoser for forhold på veien i Norge er krevende, temperaturen kan svinge med mange grader innen noen hundre meter. Klimator er verdensledende på dette, sammen er vi en perfekt match, sier administrerende direktør i Zeekit Robert Bengtsson-Fosen.
Teknoilogi som gir gevinster
Statens vegvesen hevder at anbudsformen har resultert i løsninger de ikke ville fått dersom det var en tradisjonell laveste pris-konkurranse.
- Kostnadene må ned, utslippene må ned og miljøavtrykket må ned. Vi tror at det er store gevinster ved å ta i bruk teknologi, særlig teknologi som gir mer målrettede tiltak. Med gode prognoser kan entreprenøren salte og brøyte der det er behov, og forhåpentligvis redusere antall kjørte kilometer og tonn salt som brukes. Det er god økonomi, og bra for klima og natur, sier Bengtsson-Fosen i Zeekit.
Veidekke hadde over ti milliarder i omsetning i andre kvartal