DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Integrerer værdata og prognoser i datafangsten fra innovativ driftskontrakt

Når Veidekke starter opp sin nye for driftskontrakt for Vestfold og deler av Telemark til høsten, skjer det med datafangstsystemet Fleetzeek som nå også omfatter værdata og prognoser.

Fra inngåelsen av driftskontrakten tidligere i vår. Til venstre direktør Kjell Otto Bragstad i Veidekke, sammen med divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen
Fra inngåelsen av driftskontrakten tidligere i vår. Til venstre direktør Kjell Otto Bragstad i Veidekke, sammen med divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. juni 2023 - 14:20

Veidekke trakk det lengste strået og sikret seg tidligere i år den første driftskontrakten med Statens vegvesen, som ble gjennomført med forhandlinger.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Prognoser basert på sanntidsdata

Administrerende i Zeekit, direktør Robert Bengtsson-Fosen <i>Foto:  Zeekit</i>
Administrerende i Zeekit, direktør Robert Bengtsson-Fosen Foto:  Zeekit

Zeekit skal levere datafangstsystemet Fleetzeek for bruk på driftskontrakten, og nå skal værdata og prognoser fra Klimator integreres i Fleezeek. Det gir entreprenøren detaljert informasjon og prognoser om været og føret på veinettet.

I tillegg skal 25 værstasjoner plasseres ut på strategisk viktige områder for å styrke datagrunnlaget. Resultatet er presise prognoser basert på sanntidsdata om veinettet.

- Vi har jobbet med Klimator i mange år, og vår visjon er at entreprenører beslutter tiltak basert på informasjon om vær og kjøreforhold som presenteres i Fleetzeek. Å lage prognoser for forhold på veien i Norge er krevende, temperaturen kan svinge med mange grader innen noen hundre meter. Klimator er verdensledende på dette, sammen er vi en perfekt match, sier administrerende direktør i Zeekit Robert Bengtsson-Fosen.

Teknoilogi som gir gevinster

Statens vegvesen hevder at anbudsformen har resultert i løsninger de ikke ville fått dersom det var en tradisjonell laveste pris-konkurranse.  

- Kostnadene må ned, utslippene må ned og miljøavtrykket må ned. Vi tror at det er store gevinster ved å ta i bruk teknologi, særlig teknologi som gir mer målrettede tiltak. Med gode prognoser kan entreprenøren salte og brøyte der det er behov, og forhåpentligvis redusere antall kjørte kilometer og tonn salt som brukes. Det er god økonomi, og bra for klima og natur, sier Bengtsson-Fosen i Zeekit.

Bildet viser en havobservatoriumkabel som ble satt ut i 2020. Nå er det klart at den ytre delen av havobservatoriet får batteridrevne noder.
Les også

Kabelmysteriet: Havsensorsystemet vil ikke få samme kapasitet som før

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.