Intel ruller 100 selvkjørende biler ut på veiene

Fra flere forskjellige bilprodusenter.

TU var tidligere i år på besøk hos Mobileye i Israel. Da fikk vi demonstrert teknologien som gjør bilen selvkjørende.
TU var tidligere i år på besøk hos Mobileye i Israel. Da fikk vi demonstrert teknologien som gjør bilen selvkjørende. Bilde: Mathias Klingenberg
12. aug. 2017 - 17:48

Intel ferdigstilte denne uken sitt milliardoppkjøp av israelske Mobileye - et selskap som utvikler teknologi for selvkjørende biler. 

Samtidig annonserte IT-giganten at de bygger en flåte med 100 selvkjørende biler som skal testes i USA, Israel og andre steder i Europa senere i år.

For å vise at teknologien ikke er avhengig av en produsent, vil flåten inkludere biler fra flere forskjellige produsenter. 

Den autonome teknologien på bilene vil være tilsvarende nivå 4, den nest høyeste graden. Her overvåker systemet omgivelsene og tar egne avgjørelser, også når føreren ikke reagerer. Det er imidlertid først ved nivå fem at bilene i praksis kan designes uten ratt og pedaler. 

Milliardmarked

– Å levere 100 testbiler svært raskt vil demonstrere hvordan dette hybride systemet kan tilpasses kundenes behov, sier Amnon Shashua, medgründer av Mobileye og snart seniordirektør i Intel i en pressemelding.

Med oppkjøpet av Mobileye ruller Intel for alvor inn i racet om å utvikle selvkjørende biler. Google-selskapet Waymo, Uber og Tesla er blant konkurrentene som også jobber med dette. 

Goldman Sachs estimerer at teknologi for autonome biler og avansert førerassistanse vil omsette for rundt 2450 milliarder kroner i 2035.

Waymos selvkjørende biler kjørte over 100.000 mil i California alene i fjor.   

Tidligere brukte Tesla Mobileye-teknologi, men de to selskapene havnet i fjor i konflikt med Mobileye i forbindelse med en dødsulykke i Florida. Tesla sluttet da å bruke den israelske teknologien. 

Kan demokratisere transporten

TU besøkte tidligere i år Mobileye i Israel (krever abo.), og fikk demonstrert hvordan teknologien fungerer i praksis. Lior Sethon, leder for Mobileyes forretningsavdeling, nektet da å kommentere konflikten med Tesla.  

Rundt 1,2 millioner mennesker omkommer i trafikkulykker hvert år. Håpet er at dette drastisk skal reduseres ved hjelp av selvkjørende biler. Selvkjørende biler spås å bli en tjeneste heller enn et objekt man eier, noe som kan føre til at transport demokratiseres i større grad (krever abo.).

Flere jobber med å utvikle slike tjenester. Det seneste eksempelet på dette finner vi hos San Fransisco-baserte Cruise, som ble kjøpt opp av GM i fjor. De har åpnet en tjeneste hvor en del av selskapets ansatte fritt kan kalle på deres selvkjørende biler via en app. Det skriver blant andre Techcrunch.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.