Det intelligente kjøleskapet vi har hørt om i mange år, er endelig å se som prototyp på IT-messen CeBit i Tyskland.
Med egne øyne kan nysgjerrige besøkende selv erfare hvordan kjøleskapet sier fra når varer mangler.
Forbrukerne lager en egen liste over mat han eller hun gjerne vil ha i kjøleskapet. Takket være matvarenes RFID-brikker ((Radio Frequency Identification) og hyllenes innebygde avleserantenner, vil man på en egen skjerm få informasjon om hvor lenge maten er holdbar og hva som mangler.
- Denne informasjonen kan sendes til mobiltelefonen din eller din egen såkalte Personal shopping assistent, forklarer pressetalsmann Christian Mass i Metro Group. Han forteller at systemet allerede er i bruk av et stort sykehus i New York.
Future Store
Metro Group er en av de første representantene fra varehandelen som deltar på en av verdens største IT-messer.
Konsernet, som har 250 000 ansatte og omtrent 2100 butikker i 30 land, har en egen divisjon som kun jobber med fremtidens teknologi innen varehandel.
For noen år siden åpnet de en egen Future Store i Rheinberg utenfor Düsseldorf for å teste ut ny RFID-teknologi. Her finnes allerede noen produkter med egne RFID-produkter, som blant annet barberblader fra Gillette og smøreost fra Philadelphia.
Spesialvogn
Kundene i denne fremtidsbutikken er allerede godt vant med å bruke Personal shopping assistent, som er en liten terminal, festet til varevognen.
Den kan lese av strekkoden på alle varer og gi informasjon om pris og hvor forskjellige varer befinner seg i butikken.
Metrokonsernet tar også i bruk vekter med spesialiserte kameraer som gjenkjenner tekstur og farge på varen som bli avbildet. Slik slipper man å taste inn type frukt eller varenummer for å finne ut av pris.
Inn i prøverommet
Metro Group viser også frem eksempler på hvordan fremtidens shopping kan fortone seg på CeBit. Snart kan man ved hjelp av RFID-brikker som er sydd inn i klærne, få nyttig tilleggsinformasjon inne i prøverommet.
Maas viser frem hvordan man på en skjerm automatisk kan se hva slags andre plagg som passer med plagget man tok inn i prøverommet.
I fremtiden kan vi ikke bare ha RFID-kjøleskap, men også vaskemaskiner og ovner som kan lese av informasjon fra RFID-brikker. Koblet opp mot egne terminaler, kan husholdningsmaskinene lese av hvilken temperatur en bestemt ferdigrett skal stekes i eller hvilken vask et bestem klesplagg tåler og dermed stille seg inn etter det.
Sparer mye
Selv om standen på CeBit viser RFID-teknologien i full bruk, tror Maas at alle varer først vil få RFID-brikker om 10 år.
Kostnadene per enhet er ennå for høy. Teknologien er fortsatt mer aktuell for det som skjer på bakrommene og i lagrene.
- Vi regner nå med å spare 8, 5 millioner Euro i Tyskland. Det høres kanskje ikke mye ut, men det innebærer i første omgang bare bruk av RFID-teknologi i 2 av totalt 11 steg som kan forenkle vareflyten fra produsent ut til kunde, forklarer han.
Skraper strekkoder
Metro Group kommer i år blant annet til å utsyre kartonger som kommer inn til lagrene med RFID-brikker. Informasjon som automatisk avleses ved innkjøring på lager, samkjøres med sentrale datasystemer og man har hele tiden oversikt hva som er hvor i systemer.
– Vi sparer enormt på å slippe å lese av alle kartongers strekkoder manuelt. Globalt vil gevinsten være enorm, sier Maas.