- Utbyggingsselskapet vil dermed kunne være operativt med planlegging og utbygging av konkrete riksvegprosjekter raskest mulig etter etableringen 2015.
Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at regjeringen i dag la fram en proposisjon for Stortinget der etableringen av et utbyggingsselskap for veg er en av sakene.
Samferdselsdepartementet har siden regjeringsskiftet i 2013 arbeidet med å legge til rette for flere større reformer i transportsektoren.
På vegsida har fokus vært på etableringen av et utbyggingsselskap, medns en på jernbanesiden arbeider mot en omorganisering av Jernbaneverket og NSB for å oppnå en hensiktsmessig styringsstruktur, en forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål. Det skal også tilrettelegges for bedre konkurranse.
Skal gi mer effektiv ressursbruk
Ifølge ledelsen i Samferdselsdepartementet er reformarbeidet er godt i gang, med etableringen av utbyggingsselskapet som viktigst.
Selskapet skal bygge ut mer helhetlig enn i dag, gi mer effektiv ressursbruk og sørge for større satsing på de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene.
Samferdselsdepartementet skal nå arbeide videre med innhold og storlørrelse på oppstartsportefølgen, innretningen på finansieringen og andre forutsetninger for selskapet.
Interimsselskapet vil være en viktig samarbeidspartner for departementet i arbeidet med å forberede etableringen av utbyggingsselskapet.
I revidert nasjonalbudsjett som blir lagt fram for Stortinget i dag, foreslår regjeringen å bevilge 100 000 kroner til egenkapital til interimsselskapet.
Mer om innholdet i Prop. 97 S (2013-2014) finner du her:
Prop. S 93 (2013-2014) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2014