Intermat åpner dørene i april - men noen mangler

Maskinutstillingen Intermat i Paris har vært et populært trekkplaster noen vårdager i april. Men noen store er i år ikke med på utstillerlisten.

Intermat 1
Intermat 1
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. mars 2018 - 09:30

Det blir lagt merke til når store produsenter som blant annet Cat, JCB, Hitachi, Metso og Kubota ikke er på plass når i Intermat åpner dørene 23.-28. april.

Etter at pressen i januar fikk møte  mange av utstillerne på et såkalt Pre-Intermat, kan vi konkludere med at det ikke ser ut til å bli  de store nyhetsslippene fra utstillerne som skal være med på Intermat 2018. Og dette vil selvfølgelig også prege vår hjemlige Vei & Anlegg-utstilling, som arrangeres på Hellerudslatta noen uker senere.

 

Steg 5 slår uheldig ut

Årsakene er nok flere.  Innføringen av nye utslippskrav fra anleggsmaskiner har vært førende for lanseringen av nye modeller for de fleste av verdens maskinprodusenter. Det har vi sett ved innfasingen av stegene 1,2,3 og 4. 

Nå sikter produsentene seg inn må innføring av steg 5, som skal gjelde fra 2020. Det betyr at produsentene har 2019 til å få på plass nye motorer på sine maskiner, og det betyr rett og slett at mange ikke er ferdig med oppgraderingen av motorer og andre ting når Intermat går av stabelen om en drøyt måneds tid.

For maskinutstillingen Bauma, som arrangeres i München i april 2019, klaffer det adskillig bedre og den utstillingen vil nok ha stor fokus på modeller med nye motorer som tilfredstiller steg V.

 

Representerer store kostnader

Dette er nok hovedårsaken til at noen av av de kjente merkenavnene ikke bli å se på årets Intermat.

Men også de enorme kostnadene deltagelsen på store, internasjonale messer representerer, gjør nok at mange nok nøye avveier hvor det er riktig å delta. I Europa er Bauma og Intermat de to største maskinutstillingene, men i Asia har det vokst fram store messer i f.eks Kina og India som treffer store mengder besøkende. 

Samtidig som nasjonale utstillinger, som vår egen Vei & Anlegg, også stadig blir sterkere i fohold til det lokale publikummet.

 

Men Paris er like flott, uansett!

Paris har imidlertid alltid vært et trekkplaster som messested, særlig for anleggsbransjen som kan ta turen dit noen aprildager hvert tredje år, og hvor i tillegg til messevandring kan nyte en forsmak på våren med et glass på et av byens mange fortausrestauranter.

 

Her er noen av nyhetene du kan se nærmere på Intermat:

 

Nye asfaltutleggere fra Volvo

En av nyhetene Volvo presenterer på årets Intermat i Paris, er de nye utleggermodellene P6820D ABG og P7820D ABG. Størst nyhet på disse maskinene er en oppgradert versjon av Elekctroni Paver Management, med forbedret maskinstyring og optimaliserte utleggerfunksjoner. Fra førerplattformen er utsikten forbedret i alle retninger, med blant annet større glassflater. Nytt er også at taket kan slås ned i transportstilling ved et knappetrykk.

Oppgraderte asfaltutleggere fra Volvo er alltid spennende nyheter. <i>Bilde:  VolvoCE</i>
Oppgraderte asfaltutleggere fra Volvo er alltid spennende nyheter. Bilde:  VolvoCE

Dieselhydraulisk R3-versjon fra Keestrack

Vårens største nyhet fra knuse- og sikreprodusenten Keestrack, er at 30-tonnsmodellen R3 blir å få i dieselhydraulisk versjon. Med dieseldrift og full strømforsyning har denne maskinen vært presentert som prototype allerede her hjemme av Fredheim Maskin, men med Intermat skjer den offisielle lanseringen for europa-markedet. Maskinen har en knusekapasitet på 250 tonn i timen, takket være en mateåpning på 770 x 960 mm, samt en kraftig rotor på 920 mm.

 

Norge er et av de sterkeste markedene i Europa for det mobile knuse- og sikteutstyret fra Kestrack, takket være den gode jobben som Fredheim Maskin AS gjør for merket.
Norge er et av de sterkeste markedene i Europa for det mobile knuse- og sikteutstyret fra Kestrack, takket være den gode jobben som Fredheim Maskin AS gjør for merket.

Ny hybridvalse fra Hamm

Denne våren lanserer Hamm sin tandemvalse HD +90i i en hybridversjon med modellbetegnelse PH. Valsetiget er utstyrt med en vanlig, dieseldrevet forbrenningsmotor som er komplet til en hydraulisk akkumulator. Dieselmotoren for en jevn drift av funksjonene, men akkumulatoren «samler opp» hydraulisk trykk som hentes ut ved behov, uten at forbrenningsmotoren trenger å øke turtallet. Denne hydrauliske «tanken» kan levere belastning på inntil 20 kW innenfor kortere arbeidssykluser. Derfor yter den den vanlige motoren mindre enn den konvensjonelle modellen, 55,4 kM mor 85kW. Resultatet er en asfaltvals som sparer drivstoff, driftskostnader og vedlikehold.

De nye valsene vises på Intermat i april.

 
 

 

Intelligens styrer slaghammeren

 
 

Epiroc har utviklet et nytt, patentert system som de kaller Intelligent Protection System (IPS), som enkelt forklart er et følesystem som apasser kraft og slaglengde på pigget ut fra hva slags materiale man jobber med. Når trykket mellom meisel og steinmaterialet øker og AutoControl bytter fra et kort stempelslag til et langt stempelslag, skifter IPS automatisk til AutoStop-modus. Når meiselen går gjennom materialet slår bryteren seg automatisk av og forhindrer tomslag. På den måtet brukes både mindre energi samtidig som slitasjen på utstyret reduseres.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.