Fristen for å melde sin interesse for tilbudskonkurransen gikk ut kl. 12.00 i dag, og følgende entreprenører har søkt om prekvalifisering:
- Bertelsen & Garpestad
- China Communications Construction Company Ltd.
- Eiffage Gènie Civil
- Hæhre entreprenør
- Johs. J. Syltern
- Peab Anlegg

«Oppsiktsvekkende» hvor lang tid det tar å bytte musikk på skjerm
Fornøyd med interessen
– Interessen for arbeidet er svært god, og vi skal nå gå grundig igjennom de innkomne søknadene om prekvalifisering. Vi har gode kandidater på lista, og vi ser fram til å få til en god konkurranseprosess ut over våren og sommeren. Går alt etter planen, vil byggearbeid på strekninga kunne starte opp mot slutten av året, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen.
Nå skal leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner sjekkes, og deretter blir det konkurranse med forhandling for de 3 entreprenørene som blir med videre til denne fasen. Anskaffelsesprosessen er forventet å være ferdig utpå høsten, med antatt kontraktsignering i oktober.

E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong
Nødvendig oppgradering
Prosjektet E39 Betna-Stormyra består av tre delparseller som til sammen vil gi 26 kilometer ny vei med gul midtlinje. Utbyggingen av E39 Betna-Hestnes, E39 Leirvika-Renndalen (er i gang med bygging) og E39 Staurset-Stormyra vil redusere avstanden på strekningen med 5 kilometer og reisetiden med 7 minutter.
Mellom Betna og Stormyra er det to strekninger som allerede er utbedret, E39 Hestnes–Leirvika (åpnet i 1993) og E39 Renndalen-Staurset (åpnet i 2010). De tre gjenstående delstrekningene er derimot dårlig egnet som europavei på grunn av smal vegbane uten gul midtlinje, mange krappe svinger og mange avkjørsler.
En ny og utbedret strekning med sammenhengende god standard vil gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet, samt større forutsigbarhet for trafikantene.


Dagens veg går også gjennom flere tettsteder, blant annet Liabø og Vinjeøra. Her vil det bli bedre bo- og miljøforhold og tryggere ferdsel for gående og syklende på lokalveinettet når hele prosjektet blir sluttført.

Bane Nor lover flere tog i rute