Rundt 1000 nordmenn regner IKT Norge med at legger en tur innom i Barcelona.
Stedet å være
– Dette er stedet man må være hvis man skal ha noen internasjonale forhåpninger i mobilbransjen. I tillegg til de rundt 20 norske selskapene som stiller ut er det svært mange nordmenn som reiser ned hit for å gjøre forretninger. I tillegg er det et stort antall som er norske representanter på utstillingene til de store mobilselskapene, sier direktør for næringsutvikling i IKT-Norge, Fredrik Syversen.
Han har vært her de siste sju årene, og sett hvordan mobilmessen har økt i betydning for hvert år, med unntak av fjoråret hvor det var en liten dipp som følge av finanskrisen.
Får kunder
Syversen forteller at et av de norske selskapene, Boost, fikk besøk av selveste presidenten i Barcelona fotballklubb. De har fått en avtale med klubben om å gjøre det populære nettstedet deres tilgjengelig for mobiltelefoner.
Flere av de andre utstillerne har opplevd at de har fått oppmerksomhet fra virkelig store, potensielle kunder.
IKT-Norge har leid den samme norske paviljongen de siste årene som de leier ut til Innovasjon Norge. Her samles sju av bedriftene, mens resten er spredd rundt på det svære utstillingsområdet.
Kjente bedrifter
– Det at vi har hatt en tilstedeværelse gjennom flere år er viktig, fordi det gjør oss viktige overfor arrangørene. Messen er fulltegnet, og de som skal få mer plass må ha hatt et langvarig kundeforhold, sier Fredriksen.
Norge har bedrifter som er kjent i bransjen som Opera, NOKIA/Qt (tidligere Trolltech), og Birdstep og i år er det også kommet en del nykommer som Boost, bMenu, Rubberduck Media Lab, mBricks, Mobiletech og flere.
– Det pussige er at Nokia ikke stiller ut i år, men det gjør det norske datterselskapet deres, sier Fredriksen.
Gode muligheter
– Vi er veldig godt fornøyd med responsen i år. Spesielt når vi sammenligner med hvordan det var i fjor. Vi har fått potensielle kunder fra mange land vi ellers ikke hadde kommet i kontakt med, sier sjefen i Teleplan, Asgeir Myhre. De selger Asterix som et er planleggingsverktøy for radionettverk.
– Norske selskaper som vil satse på eksportmarkedet må være her nede å vise seg frem. Personlig kontakt kan ikke erstattes, sier sektoransvarlig for IKT i Innovasjon Norge, Geir Jacobsen.