Analyseselskapet Forrester lanserte nylig en grundig rapport om bruken av IP-telefoni.
Resultatene var entydige:
Komplisert
Dagens IP-telefonitjenester fra leverandører som Skype, Yahoo!, Google, Microsoft og ICQ er ikke enkle nok å bruke.
Entusiastiske teknologiinteresserte bruker IP-telefoni, men folk flest får det ikke til.
- Vanlige forbrukere sliter fortsatt med kompliserte og forvirrende menyer og kontrollfunksjoner, som bør forbedres radikalt for å øke brukervennligheten. Her har vanlige teleselskaper en fordel, sier Zayera Khan, analytiker i Forrester Research.
Roman Scharf, gründer av IP-telefoniselskapet Jajah, er ikke i tvil:
- Enkle løsninger som selv våre besteforeldre kan bruke må til for å få massemarkedet til å ta i bruk IP-telefoni, sier Scharf.
Unge menn
Rapporten, "The VoIP Customer Experience: Work in Progress", viser at mange har hørt om IP-telefoni.
Over halvparten av europeiske Internett-brukere har hørt om det, men kun åtte prosent har faktisk prøvd det ut i praksis.
Ikke overraskende er brukerne teknologikåte menn med høyere utdanning. De begynte å bruke Skype eller Windows Live Messenger for å ringe billig fra PC til PC, men kun fire prosent av denne lille gruppen fortsatte å bruke IP-telefoni til noen eller alle private samtaler.
Tre prosent sluttet å bruke IP-telefoni, skriver nyhetsbyrået Newsfox.