Finn.no har enormt mange brukere. De har en milliard sidevisninger i måneden, og av de som går inn på annonsenettstedet med mobil-OS er iOS-enheter, altså iPhone og iPad overrepresentert.
Dette kom frem under et foredrag under årets Appworks-konferanse i Oslo tirsdag forrige uke. Erlend Schei fra Finn Labs presenterte hvilke tall selskapet ser i sine statistikker. Til tross for at 90 prosent av sidevisningene er fra PC-nettlesere, er iPad-brukerne kraftig tilstede på nettstedet. Men det er iPhone som er størst.
Og denne gruppen brukere øker kraftig - faktisk er økningen her dobbelt så stor som for andre mobile nettlesere på Finn.no. Det kommer til rundt 20 000 nye unike brukere med iPhone i måneden. Android og iPad øker med 10 000 unike brukere hver i måneden.
LES OGSÅ: Test av iPhone 4
iPad ligger igjen hjemme
Finn.nos tall viser også litt hvordan vi bruker iPad. Det er få som laster inn Finn.no på iPad på dagtid, men på kveldstid er iPad-brukerne overrepresentert. Det kan tyde på at vi lar iPad-en ligge igjen hjemme når vi går på jobb.
Det er Apples iOS som dominerer mobilbruken på Finn.no. Hele 76 prosent av alle brukere som går inn med en mobil enhet bruker iOS. Android står for 19 prosent. Det er verdt å merke seg at dette til sammen utgjør 95 prosent av brukermassen med mobil. Det tyder på at de med andre operativsystemer surfer lite.
Dette blir interessant når vi vet at Symbian fortsatt var det største mobiloperativsystemet i bruk i Telenors nett i mars.
iOS mest oppdatert
Når det kommer til operativsystemversjoner er 92 prosent av iOS-brukerne på siste utgave av operativsystemet, iOS 4. På Android ser det annerledes ut. Her har den store majoriteten, 63,5 prosent, fortsatt Android 2.2. Kun 3,4 prosent bruker siste utgave, Android 2.3 Gingerbread. 16,9 prosent av Android-brukerne kjører den aldrende Android 2.1.
LES OGSÅ: Dette er nytt i Android 2.3
Vi skal selvsagt være forsiktige med å trekke noen bastante konklusjoner utifra disse tallene, da de kun viser hvordan Finn.no-brukerne konsumerer tjenesten via mobil. Men tallene kan tyde på at iPhone- og iPad-brukere er langt mer aktive på nett enn brukere av alle andre mobiler og tableter.