Apple er et underlig selskap. Med stålfokus på design har de full kontroll med markedet for høykapasitet mp3-spillere.
På tross av at de kom sent, har de nå mellom 80 og 90 prosent av markedene i de forskjellige land.
I USA er de oppe i 92 prosent. Selv markedsføringseksperter klør seg i hodet over fenomenet. Med så mange konkurrenter skal jo ikke dette gå an.
På tross av nummer en posisjonen, skrur Apple nå opp varmen for konkurrentene og lanserer iPod Photo.
Den ser ut som en vanlig iPod men har fått fargeskjerm og kan lagre både musikk og bilder. Den er blitt en millimeter tykkere, men til gjengjeld er batterilevetiden, på tross av fargene, økt med 25 prosent til 15 timer.
De første norske modellene kommer til landet andre uke i november og vil koste 4790 for 40 GB og 5690 for 60 GB. Det er 1100 kroner men enn sorthvitt-modellene som bare lagrer musikk.
Selvfølgelig er ikke bilder bare noe Apple har slengt på for å gjøre produktet mer spennende. De har 20 års erfaring med grensesnitt og har skrevet læreboka i brukervennlighet. Det kommer iPod Photo til gode.
Du kan se på bilden enkeltvis eller se de i miniformat med 25 på skjermen samtidig. Det gjør det lett å finne frem i store albumer og det gjør det lett å dele opplevelsene med andre.
Du kan bruke iPod-en som projektor med A/V-kabelen som følger med for å koble seg til TV-en. Da kan du kjøre et lysbildeshow, eller selv navigere gjennom de bilden du ønsker å vise frem.
På samme måte som programvaren iTunes brukes til å synkronisere musikk via USB 2 eller FireWire mellom Mac-en eller PC-en, kan den nye oppgraderte 4.7-versjonen, som fritt kan lastes ned fra www.apple.no, også synkronisere bilder. Den henter filene fra iPhoto på Mac eller fra Adobe Album 2.0 eller Adobe Elements 3.0 på PC.
Apple påstår at du kan lagre opptil 25.000 bilder på iPod-en, men det er selvfølgelig avhengig av hvilken oppløsning du lagrer dem i og hvor mye musikk du også har på disken. Uansett er det ikke mange som har 25.000 digitale bilder, så plassproblemene er neppe noe problem.
Det er neppe noen tvil om at iPod Photo kommer til å bli en suksess. Selv de som bare vil bruke den til musikk vil nok ha fargeskjerm og lengre batterilevetid.
Likevel har ikke konkurrentene lagt seg ned for å dø.
Nå kommer det snart en veritabel flodbølge av modeller som kan enda mer enn den nye iPod-en.
Lommespillere med Windows Mobile Portable Media Center kan det meste av det Apples nyskapning kan, og kan i tillegg ta opp og vise TV-programmer. Uten at det koster mer.
Så får vi se hva designeffekten er god for. Tipper vi riktig, kommer iPod-en til å trone på toppen lenge ennå.