Summene er høye for en entreprise som bare gjelder beplantning, men ikke høyere enn Vegvesenet regnet med. Det er en betydelig jobb som skal gjøres. Mellom Frydenhaug og Eik er det fire kilometer. På halvparten strekningen hadde E 18 fire felt før anleggsarbeidet kom i gang, men den gamle vegen holdt ikke en standard som tilfredsstiller dagens krav. Nå blir den utvidet betydelig. I den forbindelsen blir det gjort omfattende inngrep i terrenget rundt. Beplantningen av dette terrenget blir like omfattende. Den som får kontrakten skal plante 1 163 trær og dekke 82 mål med gress, 19 mål med masseplanter og 2 mål med busker.
I gartnerterminologien er det størrelsen det kommer an på. Den er den som avgjør hva som er et tre og hva som er en masseplante, tresorten spiller ingen rolle. Det som kalles et tre er noen meter høyt og trenger støtte de første årene etter at det er plantet. En masseplante er liten når den plantes og vokser uten støtte. Trærne som skal plantes mellom Frydenhaug og Eik er eik, lønn, bjørk, ask, rogn og lerk. Masseplantene er hovedsakelig de samme tresortene pluss gråor, hegg og gran.
Denne listen kunne tyde på større botanisk fantasi i Vegvesenet enn det man finner blant dem som har ansvaret for beplantningen i byparkene. Men forklaringen er en annen. Valget av tresorter som skal plantes langs E 18 er basert på det som vokser naturlig i området.
Innen utgangen av året blir det fire-feltsveg med moderne standard på hele strekningen Frydenhaug-Eik. Sommeren neste år skal det aller meste av gartnerarbeidet være fullført. Det eneste som må vente til 2010 er arbeidet på området der Vegvesenets brakkerigg står i dag.