It-arkitektene Petter Hafskjold og Steinar Årdal har begge forlatt solide jobber i privat sektor til fordel for den utskjelte Arbeids- og velferdsetaten - bedre kjent som Nav.
Her leder de den teknologiske biten av Moderniseringsprogrammet, som skal gi etaten et it-løft for ikke mindre enn 3,3 milliarder kroner over seks år.
Les også: Nav pensjonerer arbeidshesten
Mer kontroll
- Mitt motiv var å få mer helhetlig kontroll med arbeidet, forklarer Petter Hafskjold, sjefsarkitekt i det store Nav-prosjektet.
Sivilingeniøren fra NTNU har ti år bak seg som it-konsulent i blant annet Accenture.
- Når du leies ut som konsulent på de store it-prosjektene, får du mulighet til å være med 80 prosent. Skal du være med 120 prosent, må du være på innsiden - og det er jo mer artig. Da får jeg være med på å fatte beslutninger, og ikke minst bidra til gode anskaffelser til riktig pris, sier Hafskjold.
Det kan være på sin plass, når man disponerer flere milliarder kroner.
Les også: Bygger IT-plattform for de neste 40 årene
Tristesse på 90-tallet
Og den kollektive hukommelsen er god når det gjelder offentlige it-prosjekter.
Folk husker ennå hvordan store beløp gikk i sluket da Trygdeetaten måtte gi opp Tress 90, som var forrige runde med it-modernisering på 90-tallet.
I våre dager må større prosjekter gjennom en kvalitetssikring (KS) før Finansdepartementet og Stortinget åpner pengesekken for alvor.
Hafskjold deltok i grunnlagsarbeidet som innleid konsulent fra Acando og ble såpass fristet av planene at han byttet beite høsten 2011.
Fristet
Steinar Årdal hadde lang fartstid hos Capgemini, og som sin nye kollega, konsulentbakgrunn fra Accenture.
Han ble fristet av at Nav selv styrer it-prosjektene. Det er ikke overlatt til et av de mange selskapene som har sikret seg kontrakter.
- Det er en spenstig og ambisiøs måte å kjøre programmet på, at Nav selv sitter i førersetet, mener Årdal.
Sivilingeniøren fra NTNU og Universitetet i Santa Barbara (USA) hoppet over til offentlig sektor for snart to år siden for å bekle det teknologiske ansvaret for infrastruktur og driftsmiljø.
- Vi snakker om et stort spekter av arbeidsoppgaver som kommer til å få konsekvenser for mange mennesker, både ansatte og etatens brukere. Alt annet enn kjedelige dager, sier Årdal.
80-tallet
Han ble også forført av den teknologiske forhistorien til Nav, som bærer med seg løsninger som Infotrygd tilbake fra 70-tallet.
- Vi skal skifte ut 40 år gammel teknologi, og den skal vare i 40 år fremover. Vi skal standardisere det som i dag er en stor spredning av av ulike teknologier. For en ingeniør er det spennende å være med på å bygge grunnmuren for dette, sier Årdal.
Les mer om grunnmuren: Bygger teknologi for 40 år(Lenke)
Les også:
Verdens minste animasjonsfilm har atomer i hovedrollen