Creuna ser ut til å lykkes med å satse en smule utenfor malen.
Ved å kombinere it-løsninger med reklametjenester har konsernet med tv-personligheten Arne Hjeltnes på toppen, firedoblet lønnsomheten de siste fire årene.
I 2010 var slelskapet et kommunikasjons- og webbyrå. I dag handler det om integrerte tjenester innenfor merkevarebygging, design, reklame og digitale tjenester.
420 prosent
Dette har gitt resultater: Inntektene i fjor endte på 119 millioner kroner, med et resultat før skatt på 12,1 millioner kroner.
Da viser regnestykket en omsetningsvekst på 50,6 prosent siden 2010.
I samme periode har resultatet vokst med 420 prosent.
– Creuna har alltid vært sterke på kommunikasjon og merkevarebygging, samt teknologi og digitale tjenester, men i 2013 har vi også lykkes på reklamesiden. Nå vinner vi over Try og McCann på deres hjemmebaner, sier avtroppende direktør Gaute Engbakk i en pressemelding.
Kombi
Noe av årsaken er at bedriften har klart å flette teknologiske løsninger inn i reklamebyrå-virksomheten.
Det handler om å kombinere e-handelsløsninger, søkemotoroptimalisering og business intelligence med reklamekampanjer.
Et eksempel er at en detaljist på elektronikk får hjelp til synlighet på Google og mindre feil i nettbutikken, i stedet for å kjøpe en tradisjonell reklamekampanje.
Kontrakter og regnskapstall tyder på at markedet har sansen for å finne alt på ett sted. Storebrand, Stortinget, Coop og Innovasjon Norge var blant kaprede kunder i 2013.
Gjennomtrekk
Riktig strategi betyr behov for flere ansatte. Siden 2010 har staben økt fra 74 til 120 hoder.
Bedriften har vært plaget av stort gjennomtrekk, som ikke unormalt for en teknologibedrift.
Nesten én av fire fant seg nytt beite i løpet av et år. Nå er såkalt "churn" redusert fra 23 til 13 prosent.
Les også:
Hun får stor makt over det digitale Norge
45 pålogginger hvert sekund for å sjekke skatten
Norske bedrifter ble utsatt for 50 «alvorlige» dataangrep i 2013