Dett er blant hovedkonklusjonene Capgemini kommer fram til etter å ha spurt IT-sjefer i store europeiske konsern om hva som opptar dem.
IT-sjefene tenker så det knaker for tiden, skal vi tro Capgemini-undersøkelsen. De har dybdeintervjuet over 160 av dem fra store konserner i 12 europeiske land, hvorav seks i Norge.
Nærings-ulikheter
I tillegg til å representere ulike land, kommer de også fra ulike deler av næringslivet. Undersøkelsen avslører at det er store forskjeller mellom dem.
Ifølge vice president i Capgemini i Norge, Tore Hegna, er mange av IT-sjefene i tenkeboksen. Han har vært med på undersøkelsen og intervjuet flere av de norske IT-sjefene.
Ser seg selv
– Hele IT-området er i rask endring og det er et hardt press på IT-avdelingene for å holde kostnadene under kontroll, sier Hegna.
Mange av sjefne jobber med analyse av sin egen rolle. Det innebærer at de må finne ut hvordan de best mulig skal levere det selskapet trenger av tjenester samtidig som de må utvikle best mulige styringsmodeller.
Endring - endring
IT-sjefene er opptatt av tjenesteutsetting og hvordan de skal håndtere leverandørene og kontraktene med dem. Samtidig er deres eget forhold internt til forretningssiden under utvikling og må avklares.
- Faktisk er de mer opptatt av alle endringene og hvordan de skal håndteres enn selve den dagelig driften, sier Hegna.
Store forskjeller
Capgeminis undersøkelse peker på store forskjeller mellom de ulike bransjene.
I finanssektoren er gjør-det-selv svært utbredt og bare 25 prosent av tjenestene er satt ut. Slik er det ikke innen telekom. Der er hele 65 prosent av tjenestene satt ut til eksterne IT-leverandører.
Vekst med IT
Det er også forskjeller på selskaper avhengig av hvordan de utvikler seg.
Vekstorienterte bedrifter er mer positive til å bruke mer penger på IT og både finans og telekom er i denne kategorien. I den andre enden av skalaen kommer energibransjen og farmasi som setter IT-budsjettene under størst press.
I selskaper med høy resultatmargin er IT-avdelingen mye mer opptatt av å utvikle støtte for bedriftens forretningsprosesser, men jo lavere marginen blir, jo mer orientert blir avdelingen mot driften av bestående systemer.
Mer offshoring
– Naturlig nok er det de multinasjonale selskapene som er kommet lengst på tjenesteutsetting, men utviklingstrekkene er helt klare. IT-sjefene blir stadig mer åpne for tjenesteutsetting, gjerne av den typen vi kaller offshoring. Jeg merker selv en stor holdningsendring her i landet det siste året, sier Hegna.
Det er også betydelige ulikheter på hvordan IT-budsjettene brukes. Mens vareproduserende industri benytter over en tredjedel av budsjettet på infrastruktur, bruker telekom bare 18 prosent.
– Telekombransjen bruker mye mer på utvikling enn på drift. Det forteller oss at vareproduserende industri har mye utvikling foran seg, sier Hegna.