Gang på gang er datoen for å sette det nye systemet i bruk, blitt utsatt.
Leverandørene av de nye elektroniske billettautomatene som NSB, Stor-Oslo Lokaltrafikk og Oslo Sporveier skal innføre, deriblant franske Thales, har trøbbel med utviklingen av baksystemet til automatene.
1. september 2005!
Prosjektleder Emil Eke i NSB Salg lovet at det elektroniske billettsystemet skulle være i drift 1. september 2005. Men det var i september 2004 han sa det til NSBs intranettsider.
Billettautomatene er for lengst på plass både hos NSB og blant annet på T-banestasjoner, men baksystemet som skal håndtere de tre selskapenes forskjellige måter å selge billetter på, fungerer ikke. Softwaren fungerer rett og slett ikke som forutsatt.
For komplisert
– Leverandørene våre hevder at Flexus, som det elektroniske kortet heter, er det mest komplekse oppdraget selskapene har vært med på å utvikle. Det er baksystemet for dette kortet som foreløpig ikke greier å skille mellom for eksempel programmerte fastreiser, og penger som man til en hver tid kan bruke fritt til reising, sier informasjonssjef NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby.
Han vil ikke tallfeste investeringene NSB så langt har gjort i forbindelse med det nye elektroniske utstyret, men i følge Aftenposten har NSB, Stor-Oslo Lokaltrafikk og Oslo Sporveier brukt en halv milliard kroner til sammen.
Klart innen 2010
– Forhåpentligvis skal vi klare å innføre elektroniske billetter før 2010. I etterpåklokskapens lys burde vi kanskje ikke ha tidfestet noen oppstartdato, sier Åge-Christoffer Lundeby.
Han undertreker at publikum skal vite at de jobber hardt for å få til det nye systemet.
- Vi samarbeider godt med både Stor-Oslo Lokaltrafikk og Oslo Sporveier. I løpet av halvannen måned starter vi en test av baksystemet som vil pågå over en tomåneders periode. Det er Det Norske Veritas som har laget en oversikt over hva som skal testes i systemet, sier Åge-Christoffer Lundeby.