Det italienske selskapet Societa’ Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) er tildelt kontrakt for Follobaneprosjektets tunnelarbeid med drill & blast.
– Condotte leverte det beste tekniske og økonomiske tilbudet, sier Follobanens prosjektdirektør Erik Smith.
Kontrakten, som er i underkant av 1,2 milliarder kroner, er den første av fem totalkontrakter på Follobaneutbyggingen.
Boring og sprenging
Det var totalt seks selskaper som var prekvalifisert til kontrakten.
– Kontrakten går ut på å lage fjelltunneler ved hjelp av tradisjonell, konvensjonell boring og sprenging. I tillegg til det skal det brukes en god del drill og splitt i de områdene av tunnelen som ligger nær oljelagrene i Ekebergåsen og hovedveiene, sier Smith.
Kontrakten omfatter arbeid i Ekebergåsen, nær Oslo Sentralstasjon. Her skal det bygges en fjellhall for Follobanens to spor, og Østfoldbanens inngående spor.
Inne i Ekebergåsen skal tunnelen krysse under E6-tunnelen. Her skal det etableres tverrslagstunneler og adkomsttunnel. I tillegg skal Alnaelvas flyttes og Ryentunnelen skal legges om.
Arbeidet strekker seg fra Mosseveien og 1200 meter inn i Ekebergåsen.
– Der er grensesnittet mot totalentreprenøren for neste tunnelkontrakt, som omfatter driving av tunnel med tunnelboremaskiner, forteller Smith.
Les også: Vegvesenet fant kvikkleire da ulykkesbrua ble bygget - vises ikke på farekartene
Liten norsk interesse
Av de seks prekvalifiseringene var kun en av konstellasjonene rent norsk.
– AF-gruppen leverte et eget tilbud. Utover det har interessen for kontrakten vært større fra utlandet, sier Smith.
De øvrige selskapene som kom gjennom prekvalifiseringen kommer fra Tyskland, Spania, Østeriket, Italia og Sveits.
Smith mener det italienske selskapet som fikk kontrakten besitter gode erfaringer som kan komme Follobaneprosjektet til gode.
– Condotte har erfaring fra jobb på alle kontinenter, og har jobbet i områder med lik kvalitet som den vi har her i Norge, sier han.
Les også: Her forberedes Norges største samferdselsprosjekt
Tunnelboring neste
Den neste kontrakten som deles ut i forbindelse med prosjektet er prosjektets største kontrakt.
– Da skal vi bestemme hvem som skal stå for tunnelboringen, sier Smith.
Og forteller at Jernbaneverket håper å ha kontrakten i havn mot slutten av mars.
– Videre håper vi på å få signert de siste tre kontraktene før sommerferien, sier han.
Les også:
Slik kan Skjeggestadbrua reddes