BYGG

Italienere og spanjoler skal bore Follobanen med tunnelboremaskin

Den hittil største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge.

Italienere og spanjoler har fått den rekordstore jernbanekontrakten som omfatter bruk av tunnelboremaskiner gjennom Ekebergåsen. (Illustrasjonsfoto fra boringen av kraftverket Nedre Røssåga i Nordland.)
Italienere og spanjoler har fått den rekordstore jernbanekontrakten som omfatter bruk av tunnelboremaskiner gjennom Ekebergåsen. (Illustrasjonsfoto fra boringen av kraftverket Nedre Røssåga i Nordland.) Bilde: Øyvind Lie
3. mars 2015 - 15:28

En sammenslutning av selskapene Acciona Infraestructuras S.A. og Ghella S.p.A. er innstilt av Jernbaneverket til å få kontrakten for tunnelarbeid med tunnelboremaskiner (TBM) til Follobaneutbyggingen.

Kontrakten er den hittil største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge, og er på til sammen 8,7 milliarder kroner.

Stor interesse fra utlandet

TBM-kontrakten, som består av både konvensjonell tunneldriving og driving med bruk av tunnelboremaskiner, samt jernbanetekniske installasjoner i tunnelen, er den andre av fire totalkontrakter for hovedarbeidene med Follobaneprosjektet.

Assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås, forteller at interessen for kontrakten har vært stor.

– Kontraktens størrelse og omfang har gjort at prosjektet har tiltrukket seg en rekke store nasjonale og internasjonale tilbydere. Konkurransen om kontraktene har vært omfattende, sier han.

Les også: – Denne strekningen blir selve generalprøven før byggingen av Fornebubanen

Kontrakten, som er på 8,7 milliarder kroner, er den største jernbanekontrakten som noen gang har blitt delt ut i Norge.
Kontrakten, som er på 8,7 milliarder kroner, er den største jernbanekontrakten som noen gang har blitt delt ut i Norge.

Fire tunnelboremaskiner

Foruten opparbeidelse av et stort riggområde på Åsland, omfatter arbeidet utsprengning av store montasjehaller beliggende cirka en kilometer inne i fjellet. Adkomsttunneler til dette området drives nå som en egen forberedende entreprise. 

Nede i montasjehallene skal de fire tunnelboremaskinene bygges og igangsettes.

Tunnelboremaskinene vil ha en diameter på i underkant av ti meter. To separate tunnelløp på 19 kilometer hver mellom Oslo S og nye Ski stasjon skal bores.

To maskiner skal bore nordover i retning Oslo, og to maskiner skal bore sydover i retning Ski.

Totalt blir tunnelen 20 km lang, men den nordre delen av tunnelen skal drives dels konvensjonelt og dels ved metoden drill & split.

Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin

Rekordstor kontrakt

Kontrakten omfatter også de jernbanetekniske installasjonene, med unntak av signalanlegget.

Alt av mekanisk og elektrisk utstyr i tunnelen skal plasseres i cirka halvparten av de 44 tverrforbindelsene som skal bygges mellom de to løpene.

– Størrelsen på kontrakten er rekordstor. Dette er første gang de jernbanetekniske installasjonene er inkludert i en totalentreprise av denne størrelsen. Det er også første gang en tunnelkontrakt i Norge omfatter bruk av hele fire tunnelboremaskiner, sier Follobanens prosjektdirektør Erik Smith.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Han forteller at selskapene som har fått kontrakten har lang erfaring med tilsvarende tunneldriving i utlandet.

I 2009 fullførte de bygging av Italian Bolognia Junction High Speed Railway og i år fullføres ferdigstillingen av Legacy Motorway Tunnels in Brisbane Australia.

Les også:

Tunnelboremaskinen «Jern-Erna» har havarert

Vegvesenet vil bygge Skjeggestadbrua akkurat som den var

Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.