Det danske Vejdirektoratet har valgt et joint venture bestående av selskapene Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som rådgivende, til å bygge den 4 kilometere lange bruforbindelsen som skal bygges over Storstrøm-sundet. I tillegg har de benyttet det danske selskapet EKJ Rådgivende Ingeniører.
Tilsammen fire konsortier var tilbydere til det store prosjektet, hvor arbeidene forventes å komme i gang andre halvår av 2018.
Totalkostnad 4,2 milliarder kroner
Det er det danske Vejdirektoratet som er byggherre for den nye Storstrømsbroen, som skal binde Sjælland og Falster sammen via Masnedø. Brua blir ca. 4 km lang og blir Danmarks tredje største etter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Byggeperioden er planlagt fra 2018 , til den står ferdig i 2022.
Samlet pris for prosjektet, inklusiv rivning av den eksisterende Storstrømsbro, er kostnadsberegnet til ca. 4,2 milliarder danske kroner.
Storstrømsbroen får elektrisk jernbane i to spor som kan fyke over i en hastighet på opptil 200 km/t. Bilene på det tofelts kjørefeltet må nøye seg med en fart 80 km/t. Brua vil i tillegg bli utstyrt med gang- og sykkelsti.