I dag startet Det norske og partnerne opp produksjonsboringen på deres Ivar Aasen-felt på Utsirahøyden i Nordsjøen.
Teknisk Ukeblad var i den anledning med styreleder Sverre Skogen og administrerende direktør Karl Johnny Hersvik på riggen som skal bore brønnene.
– Vi er veldig stolte av dette prosjektet. Det har vært en eventyrlig reise, sier administrerende direktør Karl Johnny Hersvik til Teknisk Ukeblad.
Les også: – Ved 30 dollar fatet stopper prosjekter og det blir en krasj
– Vi skal bli best
Ivar Aasen-prosjektet skal etter planen komme i produksjon mot slutten av 2016. Men nå er boringen av produksjonsbrønnene i gang, noe Det norske er stolte av i en tid der oljepilene stort sett har pekt nedover.
Det norskes ambisjoner er det heller ikke noe å si på.
– Vi er lillebroren som liker å spille med de store gutta. Vi skal bli best på norsk sokkel, sier boreoperasjonsleder Mads Rødsjø.
Seiler mot Nordsjøen i 2016
Det er den oppjekkbare riggen Maersk Interceptor som skal bore brønnene på feltet. Riggen har tidligere blitt omtalt som verdens største av sitt slag, og også den mest automatiserte.
Tidligere i sommer ble stålunderstellet på Ivar Aasen løftet på plass. Understellet er 137 meter høyt og veier 8900 tonn.
Plattformdekket til Ivar Aasen bygges ved SMOE-verftet i Singapore, og skal etter planen seile mot Nordsjøen første halvår 2016. Det forventes at produksjonen starter i fjerde kvartal 2016.
Les også: Her senkes det 8900 tonn tunge stålunderstellet på Ivar Aasen
I 20 år
Ivar Aasen-feltet ligger vest for Johan Sverdrup-feltet og inneholder i overkant av 200 millioner fat oljeekvivalenter. Dette inkluderer Hanz-forekomsten, som ikke er en del av den såkalte unitiseringsavtalen.
I tillegg er West Cable-forekomsten en del av første fase i utbyggingen.
Det norske anslår at levetiden for Ivar Aasen kan bli 20 år, avhengig av oljepris og produksjonsutvikling.
Feltet bygges ut med en bemannet produksjonsplattform plassert over Ivar Aasen-reservoaret og et undervannsanlegg på Hanz, knyttet opp mot Ivar Aasen-plattformen via strømningsrør og kontrollkabel.
Les også: Dette stålunderstellet ble så tungt at lekteren måtte forsterkes