Jaguar melder at de inngår samarbeid med Googles søsterselskap Waymo om utvikling av selvkjørende biler, melder selskapene i en pressemelding.
Det er Jaguars første elbil, I-Pace som skal gjøres selvkjørende, og inkluderes i Waymos flåte av selvkjørende biler. Bilene skal etter planen være i trafikk fra 2020.
Selskapene begynner testing i år, og meningen er at samarbeidet skal være langsiktig. I-Pace skal være de første premiumbilene som vil tilbys i Waymos flåte.
20.000 I-Pace
Inntil 20.000 I-Pace-modeller skal gjøres tilgjengelig for brukere av Waymos transporttjeneste. Om disse bilene i snitt gjennomfører 50 turer i døgnet, kan de i snitt gjøre en million turer hver dag.
Waymo planlegger å gjøre sin transporttjeneste tilgjengelig for publikum i år. Da skal brukere kunne bestille en bil med en app, og transporteres av en selvkjørende bil.
Samarbeidet er det andre Waymo inngår, etter at de tidligere har gått sammen med Fiat Chrysler om å ta i bruk sjuseteren Chrysler Pacifica. Det er en hybridbil, så I-Pace blir i så måte den første rene elbilen Waymo tar inn i flåten.
Da Waymo var en avdeling i Google, ble det utviklet små selvkjørende biler med plass til to personer. Disse kommer ikke til å bli satt i trafikk, da Waymo-sjef John Krafcik tidligere har sagt at de ikke har noen ambisjoner om å bli bilprodusenter.
Tror deres teknologi ville unngått ulykke
Forretningsideen er å integrere sin egen teknologi inn i eksisterende kjøretøy, ikke helt ulikt måten Uber jobber på.
Ubers ulykke er naturligvis elefanten i rommet nå for tiden. Krafcik sa i etterkant av ulykken at han er sikker på at Waymos teknologi ville klart å unngå kollisjonen, skriver Bloomberg.
Waymo-samarbeidet er for øvrig ikke første Jaguar Land Rover jobber med selvkjørende biler. Hvor mye teknologi de utvikler selv er uklart, men de investerte 25 millioner dollar i transportselskapet Lyft i fjor vår.
Hensikten skal være å tilby selvkjørende Lyft-biler til kunder i San Francisco.
- Les mer om selvkjørende biler.