Så er det offisielt: Jaguar kommer med en elbil.
Den høyreiste sportsbilen I-Pace kan være i butikkene allerede om halvannet år.
Elbilen bygger på Jaguars første suv, F-Pace, som har vært på veien siden i vår, men med mer dramatisk styling og aerodynamiske grep.
- Hele lista: Dette er elbilene som kommer i 2017
Andre halvår 2018
Ytelsene står i stil med utseendet. To elmotorer plassert på hver sin aksling yter til sammen 294 kW(400 hk)/700 Nm og skal bidra til at bilen kan akselerere fra 0-100 kilometer i timen på rundt fire sekunder.
Selv om det er et konsept Jaguar viser fram på Los Angeles motor show denne uka, er det for lengst fattet beslutning om å sette modellen i produksjon. Faktisk har Jaguar allerede begynt å ta imot bestillinger, og varsler at I-Pace kan leveres allerede i andre halvår 2018.
![Femseteren har bagasjerom foran (36 liter) og bak (530 liter). <i>Foto: Jaguar</i>](https://images.gfx.no/290x/1938/1938110/JAGUAR_LA_Studio_Exterior_02_tcm76-323121_desktop_1366x769.jpg)
Jaguar skriver at prisen sannsynligvis vil ligge 10-15 prosent over en tilsvarende motorisert F-Pace. Den har for øvrig veiledende startpris på 619.000 kroner i Norge.
- Jaguar vil ta selvkjøring til skogs: Autonomi for offroadere
Kun 50 kW-lading
![Jaguar I-Pace har følgende ytre mål: 4680(l)x1560(h)x1890(b) millimeter. <i>Foto: Jaguar</i>](https://images.gfx.no/290x/1938/1938109/JAGUAR_LA_Studio_Exterior_03_tcm76-323122_desktop_1366x769.jpg)
Ifølge Jaguar er I-pace utrustet med et 90 kWh litiumionebatteri som skal kunne gi en rekkevidde over 500 kilometer, dog etter den rause NEDC-standarden.
![Jaguar I-Pace har en motstandskoeffisient på 0,29 Cd. <i>Foto: Jaguar</i>](https://images.gfx.no/290x/1938/1938111/JAGUAR_LA_Studio_Exterior_01_tcm76-323120_desktop_1366x769.jpg)
Batteriet, som er utviklet av Jaguar-Land Rover selv, kan lades opp til 80 prosent på 90 minutter med 50 kW DC-hurtiglading. Batteribakka består av 36 moduler og benytter kjemi basert på nikkel, mangan og kobolt. Elmotorene er integrert i akslingene og har en ytre diameter på kun 234 mm og er 500 mm lange.
![Den elektriske drivlinja i I-Pace.](https://images.gfx.no/290x/1938/1938128/jagipaceinfoconceptwhatliesbeneath141116.jpg)
Dersom batteriet kun kan lades med 50 kW, vil det være noe besynderlig ettersom åpenbare konkurrenter som Tesla Model X og den kommende Audi Q6 E-tron støtter tre ganger så stor ladeeffekt.
Porsche jobber med et ladesystem de kaller Turbo Charging som leverer 800 volt likespenning og som kan bli tatt i bruk også av resten av Volkswagen-konsernet samt Mercedes-Benz som også kommer med en elektrisk suv - Generation EQ.
Det skal sies at det ikke nødvendigvis er de endelige spesifikasjonene verken på motoreffekt, batteristørrelse eller ladeeffekt som nå oppgis. Disse skal fastsettes og deretter offentliggjøres i løpet av 2017.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
- Grafénbatteri og 260 km/t i toppfart: Her er den danske designerens siste kreasjon
Kun konsepter så langt
Det har lenge vært spekulert i at Jaguar jobbet med sin første batterielektriske modell, ikke minst etter at selskapet i 2014 registrerte varemerket «EV-Type».
I fjor vår bekreftet Jaguars designsjef Ian Callum at de jobbet seriøst med både helelektrisk og hybrid teknologi og påpekte at de på ett eller annet tidspunkt var nødt til å ha nullutslippsbiler i kjøretøyflåten. Da gikk ryktene nettopp om at debuten ville bli en elektrifisert F-Pace.
Hittil har elektiske drivlinjer kun funnet veien til ganske ville konsepter, som for eksempel Jaguar B99 for snart seks år siden.
![Jaguar B99 (B-en sto for Bertone og 99 for den daværende alderen på designhuset). <i>Bilde: Jaguar</i>](https://images.gfx.no/290x/1938/1938105/B99-4%25201103031026.jpg)
Dette var den femte jaguaren designet av italienske Bertone og den hadde to elmotorer à 150 kW på bakakslingen i tillegg til en 1,4-liters bensinmotor.
![Jaguar C-X75 Concept. <i>Foto: Wikimedia commons </i>](https://images.gfx.no/290x/1938/1938106/Jaguar_c-x75_concept2.jpg)
Året etter presenterte Jaguar et annet spenstig konsept, nemlig sportshybriden C-X75 som hadde fire elmotorer og rekkeviddeforlenger i form av to små gassturbiner. Deretter, i 2012, fulgte selskapet opp med en XJ plug-in.